Ik heb net een Vostok 2209 een service gegeven en op de computer is duidelijk een verschil te zien tussen wijzerplaat omhoog/omlaag en kroon omhoog/omlaag.
Nu is duidelijk te zien dat er slijtage is en wanneer de balans op beide tappen steunt het ten koste van de amplitude gaat. Uurwerk zal volgens mij nog prima meekunnen, maar ik meen me te herinneren dat er ooit iets besproken over het bewerken van de tappen.
Heb je de tappen bekeken onder de microscoop, zijn ze allebei echt (!) schoon. Door de schoonmaakmachine halen wil niet garanderen dat echt schoon zijn.
Dit is een basiscontrole die je moet doen bij elk horloge die je serviced.
Aannemende dat ze schoon zijn, zou ik eerst nog de ligging van de spiraal controleren en dan met name de gecentreerdheid om de balansas en vervolgens of de spiraal mooi in het midden van kompaspennen ligt als hij niet opgewonden is. Daar de amplitude en afwijking in seconden wijzerplaat boven versus onder redelijk bij elkaar in de buurt liggen ligt de spiraal waarschijnlijk wel vlak, dus bij alles wat je gaat doen aan de spiraal niet de huidige vlakligging gaan corrigeren.
Een tip: altijd maar één correctie tegelijk doen aan de spiraal, dan kun je makkelijker terug als blijkt dat je correctie niet doet wat je hoopte dat hij doen.