Heeft iemand ervaring met het merk Tavernier? Een Italiaanse handelaar biedt er een aantal NOS aan, maar ik kan niets over het merk vinden. Volgens de wijzerplaat is het Zwitsers, maar de Franse horlogemaker Etienne Tavernier stierf al in 1839 in Parijs. Het aanbod betreft quartz horloges uit de jaren ‘70. Is dat wat?
Wat wil je er mee? En wat moet het kosten?
Ik heb een Tavernier gehad, ETA automaatje. Zeker geen top spul maar voor de grap er bij prima.
Ze hebben een paar leuke dressers, gewoon leuk voor erbij en om af en toe te dragen bij een speciale gelegenheid. Ze kosten (NOS) tussen de 150 tot 200 euro. Daarom vroeg ik me af wat de kwaliteit is
Ik vind het een hoop geld, denk ik worden ze als werkend verkocht? Of met werking onbekend?
Wat voor een uurwerken zitten er in?
Staat er niet bij. Zijn quartz uurwerken. Zie bijvoorbeeld: https://www.chrono24.nl/all/tavernier-a-very-fine-and-elegant-midsize-vintage-dress-date-watch-from-70s-305mm--id20259355.htm
Wel een mooie wijzerplaat.
Het is een beetje wat de gek er voor geeft, in dit soort gevallen.
Onbekende quartz uurwerken waarvan de werking niet bekend lijkt te zien, ontwerp wat je mooi moet vinden in een 30.5mm kast. Ik zou het niet doen voor 200+ euro.
Buiten alle andere dingen, weet je zeker dat je een 30.5mm horloge wilt gaan dragen? Dat is zelfs voor dress watches wel heel klein. Draag je vaker van dit soort formaat horloges?
Als je hem echt mooi vindt en de gok echt wilt nemen moet je dat doen, natuurlijk. Maar hou er rekening mee dat het heel moeilijk kan zijn om er van af te raken mocht het toch niet je ding zijn.
Had ik nog niet eens gezien. Zal even kijken wat ze nog meer hebben, maar dit is inderdaad te klein. Moet toch wel minstens 35mm zijn of een tank, die hebben ze ook. Maar je zet me wel aan het denken. Misschien toch niet zo’n goed idee . Bedankt!
Als je zoiets echt wilt doen kun je het altijd doen, natuurlijk. Maar bij vintage nos zou ik wel goed alles lezen en eventueel tekst door een vertaalsite halen.
Vintage/NOS (onbekende) quartz uurwerken, zeker bij minder bekende merken, zou ik persoonlijk nog iets meer van weg blijven in verband met de werking en eventuele reparaties/vervanging, als dat al mogelijk is.
Succes in ieder geval met de zoektocht
Een jaar of wat geleden had ik deze leuke jaren 70 Tavernier. Was zeker een goed horloge en hartstikke leuk natuurlijk om te hebben. Veel plezier voor weinig geld. Was geen quartz, maar een automaatje. Was voor die tijd een serieuze duiker met 200 meter waterdichtheid.
Mooi horloge! Bijzondere kleur ook. Een automaat is denk ik wel makkelijker te repareren dan een quartz, als er echt wat mee mis is.
Dankje! Leuk ding inderdaad.
Met een quartz uurwerk is over het algemeen minder snel iets echt mis. Ze behoeven ook minder onderhoud, omdat ze minder gecompliceerd in elkaar zitten dan een mechanisch horloge. Zijn gewoon wat minder gevoelig ook daardoor voor malfuncties. Toch behoeven ze ook onderhoud, maar dat is een ander verhaal. Bijkomend voordeel van quartz is ook dat wanneer er “echt wat mee mis is” gewoon vaak het hele uurwerkje voordelig kan worden vervangen voor een nieuw quartz uurwerkje. Dat doe je met een mechanisch uurwerk niet zo snel en niet voordelig… Maar ik wil hier zeker geen technische discussie starten, want ik ben geen horlogemaker; slechts gedoodverfde liefhebber.
Carlson Tavernier; vrij zeker dat dit ‘gewoon’ een plakmerk was, wat ik vooral ken van Squale duikers. Deze zijn geld waard, bij alle andere varianten en zeker een 30mm quartz, is de waarde relatief te verwaarlozen. Maar als je deze mooi vind, gewoon doen
Dankjewel! Dat is waardevolle informatie.