Taxatie/controle door juwelier

Een beetje ingegeven door alle ‘is deze echt’-topics.

Wie heeft er ooit afgesproken met iemand van Marktplaats of iets dergelijks en is met het horloge naar een juwelier gegaan voor een controle?

Ik heb een paar keer een juwelier horen spreken over ‘het internet’ en hun klanten en dat was niet mals. Ze vinden dat internet hun handel kapot maakt. Ik heb zelf het idee dat de Van Willegens, Heetmans en S&C’s van deze wereld helemaal niet zitten te wachten op dit soort klandizie.

kan iemand zijn ervaring delen?

Enerzijds kan ik het wel begrijpen wat je bedoelt anderzijds het horloge is al verkocht geweest door een juwelier ( misschien wel door hem zelf) en een vriendelijke controle op echtheid , geeft de juwelier weer een kans om het horloge te mogen onderhouden.
Of dat het persoon terug komt voor een nieuw horloge omdat ze toen zo goed geholpen zijn.

Ik heb ooit in overleg met de verkoper een Oris Williams day/date aangeboden aan een juwelier met de vraag of deze echt was. De Oris-dealer wilde graag meewerken en bevestigde dat het horloge volledig origineel was. Daarmee kwamen we tot een deal die later toch nog een staartje kreeg.

De oranje uurmarkeringen op de wijzerplaat en de oranje wijzers bleken ieder op een eigen manier verkleurd te zijn. Een opmerkelijk onderling kleurverschil was het resultaat. Ikzelf, maar ook de Oris-dealer hebben dit niet opgemerkt. waarschijnlijk kwam dit door het kunstlicht waaronder wij het horloge bekeken. Onder garantie is het kleurverschil later gelukkig alsnog door Oris gecorrigeerd.

Ik heb ooit een juwelier gebeld die volgens de garantiekaart het horloge verkocht had. Ik kreeg twijfels omtrent de echtheid van het horloge omdat de juwelier het merk niet voerde en de prijs eigenlijk te mooi was om waar te zijn.

Ik ben zeer vriendelijk te woord gestaan en de juwelier was ook erg behulpzaam, hij bood (ondanks dat ik niet de eerste eigenaar ben en de juwelier geen dealerschap meer heeft voor het merk) toch aan dat, mocht er iets met het horloge zijn, ik gewoon langs kon komen voor garantie (zat nog 1,5 jaar garantie op het horloge).

Deze juwelier zit voor mij helaas te ver weg, anders had hij er zeker een klant bij.

Tempus Fugit Schreef:

Ik heb ooit in overleg met de verkoper een Oris
Williams day/date aangeboden aan een juwelier met
de vraag of deze echt was. De Oris-dealer wilde
graag meewerken en bevestigde dat het horloge
volledig origineel was. Daarmee kwamen we tot een
deal die later toch nog een staartje kreeg.

De oranje uurmarkeringen op de wijzerplaat en de
oranje wijzers bleken ieder op een eigen manier
verkleurd te zijn. Een opmerkelijk onderling
kleurverschil was het resultaat. Ikzelf, maar ook
de Oris-dealer hebben dit niet opgemerkt.
waarschijnlijk kwam dit door het kunstlicht
waaronder wij het horloge bekeken. Onder garantie
is het kleurverschil later gelukkig alsnog door
Oris gecorrigeerd

Goed dat het nog onder de garantie viel.

Bennie Schreef:

Ik heb ooit een juwelier gebeld die volgens de
garantiekaart het horloge verkocht had. Ik kreeg
twijfels omtrent de echtheid van het horloge omdat
de juwelier het merk niet voerde en de prijs
eigenlijk te mooi was om waar te zijn.

Ik ben zeer vriendelijk te woord gestaan en de
juwelier was ook erg behulpzaam, hij bood (ondanks
dat ik niet de eerste eigenaar ben en de juwelier
geen dealerschap meer heeft voor het merk) toch
aan dat, mocht er iets met het horloge zijn, ik
gewoon langs kon komen voor garantie (zat nog 1,5
jaar garantie op het horloge).

Deze juwelier zit voor mij helaas te ver weg,
anders had hij er zeker een klant bij.

Ok, goeie service maar dit ging dan nog om een horloge dat door hemzelf is verkocht.

Ik ben erg benieuwd of iemand ooit met een grijs horloge voor controle bij een juwelier is langs geweest.

Ik vraag me af of ze ook zo vriendelijk zijn als je met een grijs horloge langs komt.

Gehad bij Paul van Zeeland. Breitling gekocht waarvan ik twijfelde of ie echt was. Supernetjes te woord gestaan, zelfs compleet met datum van aankoop. Daarna ook gelijk daar service laten uitvoeren, maar dit voelde absoluut niet als verplichting.

Tom Koerts Schreef:

Gehad bij Paul van Zeeland. Breitling gekocht
waarvan ik twijfelde of ie echt was. Supernetjes
te woord gestaan, zelfs compleet met datum van
aankoop. Daarna ook gelijk daar service laten
uitvoeren, maar dit voelde absoluut niet als
verplichting.

Over Paul heb ik eerder idd goede verhalen gehoord.

Ik heb ook ervaring met Paul v Zeeland de vroegere zaak in Arnhem centrum en de zaak in Velp niet met mijn eigen horloges maar ben er samen met een vriend geweest en kan niet anders zeggen dan dat er prima service verleend wordt.

Schaap & Citroen…

Tja wat kan ik daar over zeggen…

Bij een betaalde echtheidscheck waren ze net zo humeurig als bij de aanschaf van een nieuwe Omega Seamaster tegen 8% korting.

Dus vraag me af wanneer ze daar een keer niet lopen mekkeren, de zaak in Arnhem centrum is in ieder geval weg.

De vestigingen in Rotterdam Amsterdam (P.C 51, niet de merken boutiques) en Groningen waren ze overigens wel wat vriendelijker al hebben ze liever dat je wat komt kopen en niet komt leuren met een echtheidscheck had ik het idee.

Juwelier Punte ook in Arnhem kan ik ook aanraden, erg goede service wat zulke zaken betreft je wordt er zeer goed geholpen ookal is het duidelijk dat je niets komt kopen.

Bij sommige juweliers zeggen ze gewoon; nee doen we niet aan! Dus dat kan ook nog!

Ik moet er wel bij vermelden dat ik altijd wil betalen voor een echtheidscheck en dat ook gelijk duidelijk maak aan degene in de zaak.

Groeten,

Noel.

Ik vind het ook geen probleem om er voor te betalen. Hij steekt er ook tijd in.
Dit kan je toch ook in de deal meenemen?

Tempus Fugit Schreef:

Onder garantie
is het kleurverschil later gelukkig alsnog door
Oris gecorrigeerd.

Onder garantie en zonder administratie/verzendkosten? Ook als het horloge niet door hen verkocht was?

n visser Schreef:

Schaap & Citroen…

Tja wat kan ik daar over zeggen…

Bij een betaalde echtheidscheck waren ze net zo
humeurig als bij de aanschaf van een nieuwe Omega
Seamaster tegen 8% korting.

Dus vraag me af wanneer ze daar een keer niet
lopen mekkeren, de zaak in Arnhem centrum is in
ieder geval weg.

De vestigingen in Rotterdam Amsterdam (P.C 51,
niet de merken boutiques) en Groningen waren ze
overigens wel wat vriendelijker al hebben ze
liever dat je wat komt kopen en niet komt leuren
met een echtheidscheck had ik het idee.

Groeten,

Noel.

Ja precies, dat idee heb ik dus ook.

Ja, de dealer ging uit van wereldwijde garantie. Het horloge is door de vorige eigenaar gekocht bij een officiële Oris dealer in Istanbul. De dealer in Winterswijk bracht geen cent kosten in rekening. Heel netjes dus!
Een paar jaar later ben ik overigens tijdens een bezoek aan Istanbul bij dezelfde Oris-dealer gaan kijken :slight_smile: Istanbul heeft een eeuwenoud centrum, maar ook een supermodern winkelcentrum in een nieuw gedeelte van Istanbul. Daar zit de Oris dealer Pirlan. Vooraf ook ruimschoots op gegoogled, want bij Turkije gaan alle bellen rinkelen (warmte, stand, zee & veel neppers :))

Dat gemekker van die “brick” winkels komt vaak doordat ze zelf niet in staat zijn hun business model aan te passen aan veranderende omstandigheden (lees “clicks”).

Zie je bij zoveel winkels, dei kruideniers mentaliteit gaat vanzelf over en ik kan er geen medelijden mee hebben. Ben net te vaak onbeschoft behandeld in een winkel. Mijn ervaringen via webwinkels zijn zeer positief, zelfs de after sales service.

Zelf vindt ik dat ze niet moeten mekkeren, vraag gewoon een bedrag voor de geleverde Service. Wil je de service ontmoedigen, vraag dan wat meer, maar stop met zielig doen.

RoyE Schreef:

Dat gemekker van die “brick” winkels komt vaak
doordat ze zelf niet in staat zijn hun business
model aan te passen aan veranderende
omstandigheden (lees “clicks”).

Zie je bij zoveel winkels, dei kruideniers
mentaliteit gaat vanzelf over en ik kan er geen
medelijden mee hebben. Ben net te vaak onbeschoft
behandeld in een winkel. Mijn ervaringen via
webwinkels zijn zeer positief, zelfs de after
sales service.

Zelf vindt ik dat ze niet moeten mekkeren, vraag
gewoon een bedrag voor de geleverde Service. Wil
je de service ontmoedigen, vraag dan wat meer,
maar stop met zielig doen.

Op zich eens, maar ergens kan ik me ook voorstellen dat als je het (kleine) juweliersbedrijf van je ouders hebt overgenomen en je wordt weggeconcureerd door grijze handelaren die vanuit hun zolderkamer 30% goedkoper zijn dat je dat als oneerlijke concurrentie ervaart.

Maar idd, je moet mee met de moderne tijd. Voorbeeld: ik was laatst bij mijn plaatselijke drankenwinkel op zoek naar een speciale whiskey. Ik vraag advies aan de verkoper en maak een foto van de fles die hij aanwijst. Hij verbaast: waarom een foto? Ik: dan check ik op internet een paar recensies. Hij: ooww, internet. Nee, dan houdt het op en graag geen foto’s in mijn winkel maken… Ik probeer 'm uit te leggen dat ik wil weten hoe de smaak is en niet of ik 'm goedkoper kan krijgen op internet. Wat ook echt waar was, maar helaas was hij zwaar pissed.

Ik had een vergelijkbare ervaring toen ik een bandje voor mijn horloge wilde kopen. De juwelier vroeg gewoon de adviesprijs (zijn goed recht) maar als onderhandelingstechniek vertelde ik hem dat ik 'm 20% goedkoper kon krijgen op internet (wat waar was). Ik had genoegen genomen met 10, 15% korting maar de figuurlijke deur ging dicht. Die heb ik toen uiteindelijk wel via internet gekocht.

Als het prijsverschil niet te groot is dan koop ik het liefst in een winkel. Maar goed, ik ben mss een beetje off topic aan het gaan.

Ik denk dat een juwelier misschien best even de tijd wil nemen voor een dergelijke check. Ik denk alleen niet dat dat het bezwaar is. Misschien dat er eerder een juridisch bezwaar is. Wat als een juwelier een horloge ‘echt’ verklaart en later blijkt dat er iets grondig mis is?
Ik denk niet dat je dan heel makkelijk aansprakelijkheid kan claimen, maar ik zou als juwelier dit risico niet willen als er niets of nauwelijks iets tegenover staat.

supah Schreef:

RoyE Schreef:


Dat gemekker van die “brick” winkels komt vaak
doordat ze zelf niet in staat zijn hun business
model aan te passen aan veranderende
omstandigheden (lees “clicks”).

Zie je bij zoveel winkels, dei kruideniers
mentaliteit gaat vanzelf over en ik kan er geen
medelijden mee hebben. Ben net te vaak
onbeschoft
behandeld in een winkel. Mijn ervaringen via
webwinkels zijn zeer positief, zelfs de after
sales service.

Zelf vindt ik dat ze niet moeten mekkeren,
vraag
gewoon een bedrag voor de geleverde Service.
Wil
je de service ontmoedigen, vraag dan wat meer,
maar stop met zielig doen.

Op zich eens, maar ergens kan ik me ook
voorstellen dat als je het (kleine)
juweliersbedrijf van je ouders hebt overgenomen en
je wordt weggeconcureerd door grijze handelaren
die vanuit hun zolderkamer 30% goedkoper zijn dat
je dat als oneerlijke concurrentie ervaart.

Maar idd, je moet mee met de moderne tijd.
Voorbeeld: ik was laatst bij mijn plaatselijke
drankenwinkel op zoek naar een speciale whiskey.
Ik vraag advies aan de verkoper en maak een foto
van de fles die hij aanwijst. Hij verbaast: waarom
een foto? Ik: dan check ik op internet een paar
recensies. Hij: ooww, internet. Nee, dan houdt het
op en graag geen foto’s in mijn winkel maken… Ik
probeer 'm uit te leggen dat ik wil weten hoe de
smaak is en niet of ik 'm goedkoper kan krijgen op
internet. Wat ook echt waar was, maar helaas was
hij zwaar pissed.

Ik had een vergelijkbare ervaring toen ik een
bandje voor mijn horloge wilde kopen. De juwelier
vroeg gewoon de adviesprijs (zijn goed recht) maar
als onderhandelingstechniek vertelde ik hem dat ik
’m 20% goedkoper kon krijgen op internet (wat waar
was). Ik had genoegen genomen met 10, 15% korting
maar de figuurlijke deur ging dicht. Die heb ik
toen uiteindelijk wel via internet gekocht.

Als het prijsverschil niet te groot is dan koop ik
het liefst in een winkel. Maar goed, ik ben mss
een beetje off topic aan het gaan.


Enige horloges die ik koop op het net zijn bij "die site"
En een winkelier “dreigen” met : op het net is het zo en zo veel goedkoper?

Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt (en ik ben (nog) niet kaal )

Orisfan Schreef:

supah Schreef:


RoyE Schreef:



Dat gemekker van die “brick” winkels komt
vaak

doordat ze zelf niet in staat zijn hun
business

model aan te passen aan veranderende
omstandigheden (lees “clicks”).

Zie je bij zoveel winkels, dei kruideniers
mentaliteit gaat vanzelf over en ik kan er
geen

medelijden mee hebben. Ben net te vaak
onbeschoft
behandeld in een winkel. Mijn ervaringen via
webwinkels zijn zeer positief, zelfs de after
sales service.

Zelf vindt ik dat ze niet moeten mekkeren,
vraag
gewoon een bedrag voor de geleverde Service.
Wil
je de service ontmoedigen, vraag dan wat
meer,

maar stop met zielig doen.

Op zich eens, maar ergens kan ik me ook
voorstellen dat als je het (kleine)
juweliersbedrijf van je ouders hebt overgenomen
en
je wordt weggeconcureerd door grijze handelaren
die vanuit hun zolderkamer 30% goedkoper zijn
dat
je dat als oneerlijke concurrentie ervaart.

Maar idd, je moet mee met de moderne tijd.
Voorbeeld: ik was laatst bij mijn plaatselijke
drankenwinkel op zoek naar een speciale
whiskey.
Ik vraag advies aan de verkoper en maak een
foto
van de fles die hij aanwijst. Hij verbaast:
waarom
een foto? Ik: dan check ik op internet een paar
recensies. Hij: ooww, internet. Nee, dan houdt
het
op en graag geen foto’s in mijn winkel maken…
Ik
probeer 'm uit te leggen dat ik wil weten hoe
de
smaak is en niet of ik 'm goedkoper kan krijgen
op
internet. Wat ook echt waar was, maar helaas
was
hij zwaar pissed.

Ik had een vergelijkbare ervaring toen ik een
bandje voor mijn horloge wilde kopen. De
juwelier
vroeg gewoon de adviesprijs (zijn goed recht)
maar
als onderhandelingstechniek vertelde ik hem dat
ik
’m 20% goedkoper kon krijgen op internet (wat
waar
was). Ik had genoegen genomen met 10, 15%
korting
maar de figuurlijke deur ging dicht. Die heb ik
toen uiteindelijk wel via internet gekocht.

Als het prijsverschil niet te groot is dan koop
ik
het liefst in een winkel. Maar goed, ik ben mss
een beetje off topic aan het gaan.


Enige horloges die ik koop op het net zijn bij
"die site"
En een winkelier “dreigen” met : op het net is het
zo en zo veel goedkoper?

Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt (en ik
ben (nog) niet kaal )

Die site?

En jij onderhandelt dus nergens over? Of wel, maar je dreigt niet? Dreigen vind ik overigens een heel verkeerd woord, maar dat terzijde

RoyE Schreef:

Zie je bij zoveel winkels, dei kruideniers
mentaliteit gaat vanzelf over en ik kan er geen
medelijden mee hebben. Ben net te vaak onbeschoft
behandeld in een winkel. Mijn ervaringen via
webwinkels zijn zeer positief, zelfs de after
sales service.

Eens!(tu)

Bij mij ook inderdaad of 2e hands of internet of via dit forum of een ander forum aankopen doen.

En als ik een keer niet kan passen of in real life kan aanschouwen dan gaat ie gewoon te koop hier of elders dat risico wil ik dan ook nog wel nemen bij horloges die makkelijk door te schuiven zijn.

Groeten,

Noel.