Taxatie?

Beste forumleden,
Zou iemand mij een geschikte taxateur kunnen aanraden in Den Haag? Ik wil een horloge gaan verkopen, maar ik heb met dit exemplaar wat moeite met het bepalen van de vraagprijs, vandaar…

Ik zou ’ m door de kenners hier laten taxeren. Bespaart je ook nog geld.
Genoeg kennis in huis en men weet hier de marktwaarde.
Heb ooit een keer mijn oldtimer laten taxeren en dan klinkt een taxatiewaarde van 15.000 gulden leuk maar kreeg 'm echt niet verkocht voor dat bedrag

1 like

Dat is waar. Er zit een wereld van verschil tussen de taxatie die je krijgt bij Tussen Kunst en Kitsch en een die krijgt bij Pawn Stars. De eerste is leuk als je gaat verzekeren. De laatste is een stuk realistischer als je wilt cashen.

2 likes

Ja, dat kan natuurlijk ook, maar mijn ervaring is dat wanneer mensen hier op het forum naar de waarde van hun horloge vragen er altijd vrij weinig sjoege op komt. En dat begrijp ik ergens ook wel, vaak zijn dat ‘hit-en-run’-forum’leden’.

Proberen kan geen kwaad imho.
En ik geef altijd wel advies op waarde als ik zie dat je meer dan posts hebt bv :wink:

1 like

Gewoon zo uitgebreid mogelijke info + foto’s posten.
Je zult nog versteld staan van de reacties :wink:

1 like

Het heeft er ook vaak mee te maken hoe de vraag gesteld wordt:
"Geachte leden van de horlogeforum community, ik zou graag gebruik willen maken van jullie uitstekende kennis en kunde op het gebied van horloges.
Ik zou bijzonder graag willen weten wat mijn horloge mogelijk waard zou zijn als ik zou besluiten deze te verkopen. Hoe zou ik er achter kunnen komen wat een realistische waarde is van mijn horloge?"

Helaas is het gros van dit soort topics in de categorie:

“hier horloge wat is de waarde”

Dan even terug naar het onderwerp, plaats een aantal foto’s en alle informatie die je al hebt en dan komen we in de regel vrij snel met een aardige richtprijs.

2 likes

Nou oké dan. Hier horloge. Wat is de waarde?

Nee geintje natuurlijk. Het gaat om het horloge dat ik in dit topic Nieuw binnen: Vulcain
al eerder heb gepost. Helaas weet ik er niet veel vanaf en krijg ik het zelf niet open. Een eerdere eigenaar kreeg het -gezien de krassen op het achterdeksel- :slight_smile: ook al niet open.
Het is niet dat ik hem keihard wil cashen, want als hij niets waard is vind ik hem ook leuk genoeg om hem zelf te dragen, maar anders kan hij wellicht een kleine bijdrage leveren aan mijn volgende aankoop.

Misschien is het een goed idee en een zinvolle invulling van de “lounge” om het daar te posten en te vragen om de realistische waarde in te schatten. Dan hoeft niet iedereen het te zien en degenen die toegang hebben tot de lounge lopen al wat langer mee. Als er meerdere leden reageren, pak je een gemiddelde.
Als het een vintage is, plak je een link met een uitnodiging om in de lounge mee te helpen in het vintage gedeelte en als het een nieuw(er) horloge is, doe je het in het algemene gedeelte.
Dan heb ik het alleen over lastige vraagstukken, bijzondere of zeldzame horloges die niet even snel in Ebay kunnen worden gecheckt.

-Ik zie dat je geen toegang hebt tot de lounge :D, maar het lijkt me algemeen toch wel een goed idee.

2 likes

Een Vulcain Directime is nou niet bepaald een horloge wat vaak wordt verkocht, er is onlangs een variant van verkocht voor 500 dollar (http://www.ebay.com/itm/-/141551724607?). Vulcain is zeker een verzamelwaardig merk maar er zit een absolute wat de gek ervoor geeft component in, ik denk dat je rekening moet houden met een waarde van 250-350 omdat dit toch een wat traditioneler model is maar dat is moeilijk te onderbouwen.

3 likes

Ok dat is inderdaad geen gemakkelijke opdracht. Aangezien er bijna geen precedenten zijn.

Vulcain is evenwel geen prutsmerk. Dus dat is een + in waarde. Chrome plated is dan weer een - Doosje erbij is weer een + etc.

Ik ga dan ook af op ‘buikgevoel’ en ervaring van een aantal jaar met vintage klokjes bezig te zijn. In het algemeen leveren jump-hours niet zoveel op maar deze is wel zeer mooi. Ik geef dan ook wat ik ervoor zou betalen moest ik hem willen.

Op die basis geef ik een waarde van 250 a 350 euro.
Dat vind ik een mooie prijs. Als je die voor die prijs hier op het forum zet levert dat je hem normaal wel op.

2 likes

Great minds think alike G. :wink: @HorloG

1 like

De lounge is voor mij nog een plek uit sagen en legendes.
Het bijbehorende trustlevel is nog te veel eer voor mij, helaas.
Maar ik hoop het ooit te bereiken… verlangend zwijmelt bij de gedachte

1 like

Hahaha ik dacht precies hetzelfde!

Mijne heren, mijn dank is groot. Ik ga er nog even over denken en dan zet ik hem wel ergens te koop denk ik.
Mijn twijfel zat hem in het feit dat op chrono24 van de paar honderd Vulcains er slechts 17 onder de 1000 euro zijn geprijsd. Nou zijn die vast véél te hoog geprijsd, maar als de waarheid ook maar een klein beetje in het midden zou liggen, zou ik een dief van mijn eigen portemonnee/ verzameling zijn als ik hem voor 300 van de hand zou doen, als jullie begrijpen wat ik bedoel. Maar ik ben inmiddels gerustgesteld :slight_smile: Merci!

Correct, komt ook wel door de hyper-inflatie die Vulcain Crickets meegemaakt hebben de laatste jaren. Evenwel gaan ze op Ebay nog vele keren per week voor rond de 300eu. En Chrono24 is echt geen goede parameter voor Vintage horloges. Voor nieuwe horloges valt het wel mee maar er zijn echte hallucinante bedragen gevraagd op Chrono24.

2 likes

Ook ik deed hetzelfde als @horlogG en ging op zoek op de baai. Jouw exacte model kwam ik niet tegen maar kwam ook met een prijsidee van 200 a 300 euro.

Overigens staat er een met een vraagprijs zonder bieden van 700 euri, maar krijg het idee niet geschoten…

De vraagprijzen op Chrono 24 zijn inderdaad extreem hoog.
Mijn ervaring is dat je voor een vintage vaak onder de helft van de vraagprijs uitkomt, en dan betaal je misschien nog teveel.

Ik zou rekening houden met een prijs van €250, pas geleden een near mint Vulcain Skeleton Automatic verkocht voor €250 op een veiling.

Misschien interessant om Catawiki te testen, lees het betreffende topic maar eens.
Opvallend/luxe merk/digitaal/schijvenhorloge, ik denk wel dat het daar in goede aarde valt.