Vast afschuwelijk vaak gevraagd maar toch doe ik het even!
Ik heb recentelijk mijn eerste horloge gekocht maar er zitten te veel schakels in het bandje. Nu zat ik online te kijken naar een tool waarmee je dit eruit kan halen maar de keuze was of “goed maar 60 euro” of “plastic en 10 euro”. Heeft iedereen hier standaard zo’n tool liggen, gaan jullie naar een juwelier (wat nu niet kan), hoe lossen jullie dit op?
Zeker als je horloge nieuw is (en dus geen aangekoekte onderdelen heeft) voldoet die plastic prul van Ali prima.
Als je in de buurt van Arnhem woont kunnen we wel wat overgooien (heb zo’n ding dubbel)
Als je een passer hebt, draai de naald dan om en steek het stompe gedeelte in de opening.
Band vasthouden en duw met de passer.
Als je geen passer hebt, neem dan een dunne spijker of schoevendraaier.
Leg de band op de uitgangkant op iets stevigs maar zachts (stukje pur, een harde spons of de leuning van een stoffen bank) en houd hem vast terwijl je ook de schroevendraaier of spijker vast houd.
Tik met het handvat van een (tweede) schroevendraaier op de spijker of schroevendraaier.
niks meer aan toe te voegen. En ja de meeste stellen hun eigen band. Als je het trucje door hebt dan is in de meeste gevallen heel simpel. Succes en veel plezier met de eerste stap in het knutselen met je eigen horloge!!
Ik vermoed dat de meeste leden het zelf doen. Overigens zijn alle juweliers hier open ‘voor reparaties’. Een mooi vaag begrip, dus daar zou je gebruik van kunnen maken als dat ook in jouw woonplaats het geval is.
Plastic maar 10 Euro werkt prima voor een pin & collar bandje. Geen punt.
Als het schroeven zijn zou ik het een juwelier laten doen. Maar dan wel eentje met een goeie reputatie en een werkplaats, geen Lucardi.
Alternatief is dat je passende Bergeon schroevendraaiers koopt en het zelf doet. Ik kan dat nog steeds niet aanbevelen, maar het gaat wel zonder je schroeven te erg te verneuken.
Die van AliExpress ging kapot bij de eerste de beste wat strak zittende pin.
Je hebt er ook van een euro of 10, 15. Die doen hun werk wel redelijk goed.
Als het maar om één horloge gaat kun je het ook bij een juwelier laten doen, kost je dan eenmalig tussen de 8 (dorp) en 15 (stad) euro.
Eén tip: als je het zelf gaat doen, zoek dan even op Youtube een filmpje waarin wordt uitgelegd hoe het moet. Het is niet moeilijk maar je moet het wel even weten.
Dit dacht ik ergens te lezen inderdaad, zit helaas al sinds de 20e vast in mn kamer (corona ) maar ga binnenkort kijken. Denk dat ik ook zo’n tool ervoor ga kopen. Iig veel goede antwoorden gekregen hier
Een willekeurige T micro schroevendraaier van de Gamma of Toolstation doet het werk.
Als je bang voor krassen bent of niet kan mikken, dan eerst even wat schildertape er over …
Tsjonge, ik zoek nu een tijdje een echte goede pin verwijder tool maar die zijn moeilijk te vinden zeg. Ik heb de Bergeon 7230 maar wat een ielig ding is dat. Ook geen handige hoogteversteling. Is er niet gewoon 1 tool die de band precies op de juiste hoogte kan zetten? Die Chinese variant met het ronde draaischijfje heb ik ook maar die is veel te instabiel en belachelijk slecht geproduceerd.
Ik zoek dus eigenlijk zoiets maar dan met een hoogteverstelling waarbij je het bandje exact voor de pin kan positioneren. Zonder dat je het bandje eraf hoeft te halen.
Daar ben ik ook heel benieuwd naar. De pennetje gingen snel krom bij het ding dat ik gebruikte. Dus de pinnen die vast zaten, waar voor ik het kocht, waren niet los te krijgen.