Ik bied mijn Alpina Dispomatic aan, een automatisch Alpina-horloge met alarmfunctie. Het is in uitstekende staat en loopt (en rinkelt) zoals het hoort. gebruikssporen zijn zeker aanwezig, maar is verder niet gepolijst. Het kaliber 2980 is nauw verwant aan het Lemania 980, dat Omega, de klant van Lemania, gebruikte in de “Memomatic”.
De Alpina Dispomatic heeft een kast die identiek is aan die van de Omega Memomatic. In vergelijking met de Omega zijn de afschuiningen rond de rand van het glas echter meer uitgesproken, wat erop wijst dat de kast iets later is geproduceerd. De Dispomatic heeft een origineel Omega-glas, zoals te zien is aan het kleine Omega-logo in het midden van het glas. Een interessant detail is de minutenmarkering die is afgedrukt op de buitenste, normaal gesproken onbedrukte verstevigingsring. Hoewel de minuten- en secondenwijzer de minutenmarkering niet helemaal bereiken, is de tijd toch nauwkeurig af te lezen. Dit komt mede doordat de minutenmarkering zich ver naar buiten bevindt en de alarmtijdschaal discreet rond de instelschijf is geplaatst. Hierdoor oogt de wijzerplaat van de Dispomatic, met zijn grote, opgezette uurindexen, zeer eenvoudig en overzichtelijk. Zoals bij alle horloges met het Lemania kaliber 2980, is het datumvenster omgeven en geaccentueerd door een verchroomde rand.
Je zou dus kunnen zeggen dat dit een Omega is met een paar details die verschillen. Het belangrijkste verschil is dat, in tegenstelling tot de Omega Memomatic, de alarmtijd niet tot op de minuut nauwkeurig op een extra schaalverdeling kan worden ingesteld.
De stalen kast is vrij robuust (ongeveer 40 mm in diameter), typisch voor die tijd, en de wijzerplaat is klassiek met een werkelijk prachtige lichtreflectie (het horloge ziet er anders uit afhankelijk van de lichtinval.
De alarmtoon is discreet en klinkt prettig omdat deze wordt geproduceerd door een “toonveer” (zoals bij horloges met een repetitie-uurwerk); een rinkelen, geen gerammel. De snelle datuminstelling via de drukknop op 3 uur is ook prettig.
Helaas heb ik er geen originele papieren of doos bij.
Ophalen of verzenden is mogelijk, verzenden wel op eigen risico.
Mijn prijs voor dit horloge is € 725,-
Graag reageren via een PB en vragen ook via een PB berichtje.
Groet, Hans
Na verkoop van het item wordt de advertentie gearchiveerd.