Te veel keuzes?

Hebben jullie ook wel eens dat je aan het sparen bent voor een horloge en intussen tijd veel ander moois voorbij komt? Ik heb dat wel vaker dan eens en iedere keer als ik denk eruit te zijn komt er weer iets anders op mijn pad:D

Al ruim een jaar terug was ik aan het sparen voor een goed horloge. Ik heb erg veel gekeken naar de Omega Speedmaster Day-Date. Een prachtig horloge maar wordt sinds dit jaar helaas niet meer geleverd door Omega zelf.
Nu ik weer aan het typen en nadenken ben over dit horloge dan weet ik eigenlijk niet waarom ik niet voor dit horloge ga. Een drukke wijzerplaat? Zeker, maar niet storend imho.

Agja, ik denk dat het drukke en gecompliceerde mij in het begin erg trok en ik daarna eenvoud meer ben gaan waarderen. Ook omdat het een daily-beater gaat worden is een stevigere klok misschien handiger dan een dress-watch. Die zijn leuk voor later erbij.

Al snel kwam ik dus toch bij de Rolex sub’s uit; waardevast, robuust en prachtig in zijn eenvoud. Toch is dat erg veel geld en zijn ze niet heel erg bijzonder (net zoals de Speedmaster pro, die zie je ook redelijk vaak, op dit moment wil ik nog een horloge wat je niet zo vaak ziet). Als je een goedkopere sub zoekt die minders mensen hebben, en kennen, kom je al snel bij een Tudor Pelagos uit! Wat een geweldig horloge is dat. De afwerkingen zijn perfect, een prachtige plaat, erg bijzondere sluiting, HE-valve, etc, etc. Min-puntjes zijn voor mij toch wel dat het een redelijk standaard uurwerkje heeft (ETA 2824) en gemaakt is van Titanium. Titanium is wel erg gaaf, maar ik geniet wel van wat gewicht om mijn pols.
Is het feit dat het van titanium is gemaakt een struikelblok? Nee, daar kan ik goed mee leven en het zal waarschijnlijk snel genoeg wennen.

Afgelopen zomer dus gaan kijken naar de Pelagos en hij stond goed. IK heb op het punt gestaan hem gelijk mee te nemen, maar er toch maar en nachtje over geslapen. Misschien ben ik iets te terughoudend met aankopen doen en had ik het beste de Pelagos mee moeten nemen…

Toen ik terug was van vakantie en weer aan het lezen was op dit forum kwam er nog het topic over Horlogemaker cursus voorbij. In Schoonhoven 20 dinsdagavonden aan uurwerkjes repareren. Dit leek mij ook wel heel erg gaaf! Na lang wikken en wegen heb ik dit (voorlopig) maar even laten rusten wegens gebrek aan tijd (ik zou min. 1/3 avonden moeten afzeggen). Het knutselen aan uurwerken doe ik heel amateuristisch in mijn vrije tijd en daar zal ik mee doorgaan:D

Zoals ik dus al eerder schreef had ik misschien wel de Tudor Pelagos moeten kopen! Vaak denk ik eraan, het enige wat mij nu tegenhoudt is het bedrag. Veel geld, toch? Gelukkig hoef ik er voorlopig niet een keuze te maken, met de winter ga ik weer naar Zwitserland en dan is de eerste keer dat ik de Pelagos weer kan kopen. Nog even “bedenktijd” dus.

Intussen ga ik niet stilzitten, zo ga ik vanmiddag naar een forumlid om een horloge op te halen (zal vanmiddag/morgen iets posten hierover:)). Ik kijk ook nog regelmatig bij juweliers of ze iets leuks hebben binnengekregen. Meestal valt het wel mee, vintage Rolex air-king of tweedehands Jeager-le Coultre en dat soort leuk speelgoed, maar wat is gisteren tegenkwam! De juwelier was het eea en aan het pakken en ik liep een beetje rond in de zaak (een oud zaakje, donker hol met mensen die weinig verstand van zaken hebben) toen ik opeens een klok van Christiaan Huygens tegenkwam. Wat een pareltje, maar vooral wat een uurwerk! Ik ben vanaf het begin verliefd op Christiaan van der Klaauw met al zijn hemelse complicaties en deze klok viel dus precies goed. Deze klok komt er hoogst waarschijnlijk voorlopig niet, het is meer iets voor later. Nu heb ik er nauwelijks plek voor en is een robuust horloge handiger/fijner/leuker voor mij.

Hier een iPhone plaatje van de klok, zodat jullie een beetje weten waar ik het over heb;)

Je begrijpt wel dat ik dit ook erg gaaf vind en ik mijn euro’s maar 1 keer kan uitgeven! Zijn er te veel keuzes? Moet ik gewoon de knoop doorhakken en voor de Pelagos gaan? Of wat zou jij doen!?

Niks kopen als je niet helemaal zeker bent. Het idee dat je het geld hebt om eventueel die aankoop te doen is misschien nog wel veel leuker dan het bezit zelf.

Die Huygens is wel erg mooi trouwens!

Bert1 Schreef:

Niks kopen als je niet helemaal zeker bent. Het
idee dat je het geld hebt om eventueel die aankoop
te doen is misschien nog wel veel leuker dan het
bezit zelf.

Die Huygens is wel erg mooi trouwens!

+1 op alles.
ik weet niet hoe lang je er op hebt zitten sparen. maar als t n paar jaar is, dan zou ik zeker gied over nadenken. als t n kwestie ve paar maandjes of zelfs weekjes (kan immers niet in je portmonnee kijken) dan zou ik minder lang hoeven te twijfelen.

Als je de trekker niet overhaalt dan zal er steeds weer wat nieuws opduiken waar je de kriebels van krijgt. Je hebt je financiële kruit immers nog droog weten te houden en daardoor ben je dus feitelijk steeds vuurklaar!

Als je hier onrustig van wordt, doe dan het volgende:

Zoek je doel uit, leg aan, richt, zoek de rust in jezelf, en vuur!

Die Pelagos is gewoon een schitterende klok. Ik ga er even vanuit dat dit heus niet het laatste horloge is dat je ooit zult kopen. Dus kan me bijna niet voorstellen dat je er spijt van krijgt om deze in je verzameling te hebben.

Bij twijfel niets kopen en gewoon lekker blijven rond kijken… hooguit een goedkoop klokje kopen om de “honger” naar wat nieuws te stillen :slight_smile:

Eerlijk ik heb ander advies, gewoon kopen ipv niet kopen, je merkt pas echt of een horloge bij je past als je het gedragen hebt, vind je het uiteindelijk niks dan kan je hem gewoon weer verkopen, zelfs met winst, dat doen een hoop mensen hier hoor, en zo werk je jezelf ook naar een droom horloge stukje bij beetje :wink:

Flipperen is gewoon handelen.

Flipperen is handelen? True
Maar winst maken, daar ben ik nog niet achter, je kan m zomaar voor een hoger bedrag verkopen. Dan koopt men m wel nieuw :stuck_out_tongue:

Tja… Kopen/niet kopen zonder of met twijfel en hoe het zal aflopen, geen idee! Leuk om te zien dat er wel duidelijk verschillende meningen zijn!

Ik weet zeker dat dit niet mijn laatste horloge zal zijn, ik er helemaal weg van zou zijn en het geen verkeerde keuze is. Daarmee denk ik dus dat ik het eigenlijk al weet… Haha