Dank voor je aanbod , zou fijn zijn als ik er eentje achter de hand heb om onderdelen uit te wisselen. Ik stuur je even een pm.
@vinwat, Op de tweede foto zie je tussen lijn 4 en 5 van de snijmat een afgebroken stuk veer liggen. Desondanks ik heb de veer wel weer geolied en teruggezet, maar helemaal lekker werken deedtie niet, het leek wel of de veer niet meer afwikkelde na het opwinden. Zodoende heb ik er een comlete andere veerton ingezet.
Ja, nu zie ik het pas. In dat geval moet er inderdaad een nieuwe veer in. Die zijn overigens overal te verkrijgen, niet duur en zelf in te zetten, een fluitje van een cent. Maar nu je al een nieuwe hebt dus niet meer nodig. Succes met de eindmontage en hopen dat het weer goed functioneert.
n.a.v enkele instructievideoâs heb ik de veer tegen de klok in erin gezet. Maar nogmaals, dit was de defecte veer, dus uiteindelijk een vervangende veerton + veer aangebracht.
Dat valt voor mij nogal tegen, voor de veel voorkomende veren is ebay wel een goede bron. Maar voor wat zeldzamere maten heb ik wel eens een probleem om die te vinden. Heb jij tips voor een goede leverancier van nieuwe veren met een groot aanbod?
ik heb zoveel mogelijk onderdelen uit het uurwerk gehaald om zo min mogelijk weerstand te hebben, denk hierbij een de centraalpijp, minutenpijp en alles wat naar de âvoorkantâ van het uurwerk loopt. Inmiddels heb ik ook een tweede uurwerkje ontvangen, dank @HanDavinci! Het uurwerk met goudkleurige kroon is het tweede uurwerk.
Is mijn NL zo slecht dat ik onbegrijpbaar ben ?
Als je de bovenstaande volgorde volgt krijg je zeker antwoordenâŠ
Zo heb je drie delen : van de veerton tot de anker raad, de balans deel, en de anker met zijn kloof getest.
Het was absoluut begrijpbaar, en ben ook zeker dankbaar voor de aangeboden uitleg. Ik ben inderdaad eigenwijs geweest door andere dingen te gaan doen, dit komt ook te meer omdat ik bang ben om balanswiel te beschadigen en zoveel mogelijk wil laten zitten. En ja, achteraf heb ik nog steeds het balanswiel moeten demonteren en monteren dus had ik beter op jouw advies af kunnen gaan.
Hartelijk bedankt voor je antwoord. Als franstalig, en als horloge hobbyist met speciale woorden die ik ook niet altijd kent, ben ik soms bang dat ik me slecht uitdrukt (en lastig wordt)