Heb anderhalve week geleden bij Rob een Seiko 5 automaat aangeschaft, eenvoudig doch mooi, maar heb een probleem er mee.
Het horloge is nu al 3x 's ochtends vroeg omstreeks 6.00 uur stil blijven staan.
Nu ben ik al op leeftijd (78) en nog al krakkemikkig, waardoor ik weinig beweeg.
Als ik buiten ben, is dat met een rollator, waardoor er weinig (zeg maar niet) met de armen wordt gezwaaid en thuis is het ook voornamelijk zitten, wat ik doe.
Dus, is mijn vraag, is dat de reden dat mijn Seiko af en toe de brui er aan geeft?
Klinkt bekend. Mijn vader van 89 heeft precies hetzelfde probleem. De oplossing lijkt me een horlogewinder, waar hij de hele nacht in opgewonden wordt. Verkrijgbaar vanaf pakweg 40 euro.
Kan prima.
P.S. Sprak eens over dit onderwerp met C. van der Klaauw, die het (met een knipoog) als volgt formuleerde: “Automaten zijn niks voor ambtenaren die de hele dag met hun armen over elkaar zitten”.
Dat zou best kunnen. Sommige horloges hebben meer beweging nodig dan anderen.
Wat de makkelijkste oplossing zou zijn (naast een watchwinder) is elke avond het horloge even een minuutje bewegen in een roterende beweging, als het horloge geen mogelijkheid heeft om het met de hand op te winden.
Tsja, dat zijn dingen waar je als verkoper of horloge ontwerper niet zo over nadenkt.
Ik wilde enkele jaren gekleden een vijfje moor mijn moeder kopen, die zou hetzelfde probleem hebben.
Zelf had ik begrepen dat een Seiko 5 maar enkele uren per dag gedragen hoeft te worden om te blijven lopen.
Watchwinder is te proberen idd, en anders een eco drive.
Maar je kunt jezelf er zo misschien ook toe zetten om wat meer te bewegen met links, of je horloge rechts dragen als je rechts bent.
Want die gebruik je dan misschien meer.
Ben benieuwd.
dan moet je volgens mij wel heel weinig bewegen. Ik heb vele horloges en draag er afwisselend soms meerdere per dag en dan nog blijven ze lopen tot de volgende dag.
Doet mij herinneren aan mijn opa. Die bracht diverse keren zijn Omega terug naar de juwelier omdat die ook elke keer stil stond. In zijn geval bleek het ook puur aan zijn bewegingsritme te liggen (hoewel hij dat zelf bleef ontkennen :))
Ik heb hetzelfde horloge als Moolkeesje: Seiko 5 Aviator. Volgens mij moet de gangreserve ongeveer 40 uur zijn. Ik draag het zo dat het steeds “aan de loop” blijft: Een gehele dag, de volgende dag draag ik iets anders (quartz) maar 's avonds doe ik dan weer de Seiko 5 om de pols. Bij mij blijft het horloge dan doorlopen.
Hier zitten ook dagen bij dat ik echt heel weinig beweeg (bureauwerk) en ook geen tijd heb om een pauze te nemen om eens flink te lopen (=opwinden van de automaat). Los van de nadelige effecten op eigen gezondheid, blijft de Seiko wel gewoon doorlopen.
Dus het kan ook zijn dat het horloge van Moolkeesje niet genoeg gangreserve opbouwt omdat bijvoorbeeld de slipkoppeling tussen de rotor en de veer niet goed werkt.
Helemaal opwinden met een winder en dan eens kijken hoe lang hij blijft lopen is te overwegen.
Groet, Jurgen
SiO2 Schreef:
Ik heb hetzelfde horloge als Moolkeesje: Seiko 5
Aviator. Volgens mij moet de gangreserve ongeveer
40 uur zijn. Ik draag het zo dat het steeds “aan
de loop” blijft: Een gehele dag, de volgende dag
draag ik iets anders (quartz) maar 's avonds doe
ik dan weer de Seiko 5 om de pols. Bij mij blijft
het horloge dan doorlopen.Hier zitten ook dagen bij dat ik echt heel weinig
beweeg (bureauwerk) en ook geen tijd heb om een
pauze te nemen om eens flink te lopen (=opwinden
van de automaat). Los van de nadelige effecten op
eigen gezondheid, blijft de Seiko wel gewoon
doorlopen.Dus het kan ook zijn dat het horloge van
Moolkeesje niet genoeg gangreserve opbouwt omdat
bijvoorbeeld de slipkoppeling tussen de rotor en
de veer niet goed werkt.Helemaal opwinden met een winder en dan eens
kijken hoe lang hij blijft lopen is te overwegen.Groet, Jurgen
Wat ik me afvraag, kan de Aviator ook gewoon handmatig opgewonden worden?
Dat is me niet helemaal duidelijk geworden.
Gr, Peter
Als het een 7S26 uurwerk is niet. Als de kroon helemaal geen weerstan geeft als je eraan draait, kun je er vanuit gaan dat ie niet opwindt. Let wel, heb ik het specifiek over Seiko.
Tom Koerts Schreef:
Als het een 7S26 uurwerk is niet. Als de kroon
helemaal geen weerstan geeft als je eraan draait,
kun je er vanuit gaan dat ie niet opwindt. Let
wel, heb ik het specifiek over Seiko.
Het is idd een 7s26 uurwerk,heb zojuist geprobeerd het op te winden,het geeft zo als je aangeeft geen weerstand en het uurwerk doet niets na opwinpoging.
Dat is nu typisch iets waar je niet bij nadenkt bij aanschaf, vooral als alles wat je draagt óf quartz óf ecodrive is.
Er zit inderdaad een 7S26 uurwerk in. Je kunt het niet opwinden.
Groet, Jurgen
Moolkeesje Schreef:
Tom Koerts Schreef:
helemaal geen weerstan geeft als je eraan
draait,
wel, heb ik het specifiek over Seiko.Het is idd een 7s26 uurwerk,heb zojuist geprobeerd
het op te winden,het geeft zo als je aangeeft geen
weerstand en het uurwerk doet niets na
opwinpoging.
Dat is nu typisch iets waar je niet bij nadenkt
bij aanschaf, vooral als alles wat je draagt óf
quartz óf ecodrive is.
met ecodrive/solar had ik n ander probleem. met lange mouwen kregen ze te weinig prik waardoor de accu’s uitgeput raakten.
maar idd niet iets waar je zo snel bij stilstaat. ik ben in de ochtend actief genoeg om in een uurtje mn monster (ook 7s26) tot de volgende ochtend door te laten lopen.
maar kan me voorstellen dat als je t wat rustiger aan doet, bewegingen wat trager gaan, dat n automaatje dan niet genoeg opgewonden wordt. seiko heeft ook uurwerkjes die wel handopgewonden kunnen worden. alleen vind ik dat vaak wat eng. denk namelijk dat ik door n automaatje geregeld handmatig te hebben opgewonden, ie defect was geraakt. het handopwinden v n automaat voelt ook vaak niet zo soepel aan als bij n mech handopwindertje.
Moolkeesje Schreef:
Tom Koerts Schreef:
helemaal geen weerstan geeft als je eraan
draait,
wel, heb ik het specifiek over Seiko.Het is idd een 7s26 uurwerk,heb zojuist geprobeerd
het op te winden,het geeft zo als je aangeeft geen
weerstand en het uurwerk doet niets na
opwinpoging.
Dat is nu typisch iets waar je niet bij nadenkt
bij aanschaf, vooral als alles wat je draagt óf
quartz óf ecodrive is.
Je kunt ook een up-tempo plaat van Chuck Berry aanslingeren, en de Seiko Swing doen. Je 5je zal dan snel zijn maximale gangreserve bereiken.