Als beginner lukt het me inmiddels heel behoorlijk om mooie concentrische ringen in de balansveer te krijgen.
Maar een niet vlakke veer wil maar niet lukken. Ik ken de 180 graden regel en weet dus op welke plaats ik moet zijn voor een correctie. Maar hoe gebruik je daar de pincetten? Draai je de veer om zijn as? Of probeer je de ene pincet ten opzichte van de andere naar boven, respectievelijk beneden te bewegen?
Ik denk het laatste.
Een link naar een film op YT uw probleem begint op 9 minuten maar het hele film is wel interessant.
heb het ook al op alle manieren geprobeerd maar het is eerder per toeval dat ik hem dan weer vertikaal krijg. Hoe ik het dan deed weet ik zelfs niet meer. Ik denk dat je er enkel komt door het veel te doen en te oefenen op veren die toch al zum kotsen sein…
Dank jullie, allebei.
Ik oefen natuurlijk op oude veren die al opgegeven zijn en heb veel filmpjes gezien. In dit filmpje lijkt het erop dat twisten van de veer de te gebruiken techniek is. Hij laat ook gebruik van de vinger zien. Dat lijkt me slecht te controleren en geeft verontreiniging, maar ook dat zal ik eens proberen
Ja, hij zegt : doe het met de vingers, maar vervolgens doet hij het laatste stukje door te torderen met twee pincetten.
Dat doe ik ook. Meer controle, vind ik…
Dank je, Bas, voor je aanvulling: “torderen it is”.
Overigens, de horlogemaker in het filmpje is Henry Fried, de auteur van het beginnersboek: The Watch Repairer’s Manual. Dit boek wordt veel aangeprezen.
Maar daarin behandelt hij het onderwerp van het corrigeren van de balansveer overigens niet…