Techniek : Ostwok handwinder loopt te snel

( heeft de veerspanning grote invloed op tijdmeting ? )

Hallo forummers ik weet het komt vaker voor een horloge dat te snel loopt alleen ik hoop dat iemand me kan uitleggen wat hier mogelijk
de oorzaak is, ( en daar leren we dan allemaal weer van )

Het horloge liep altijd aan het eind vd dag wel 2/3 min voor
alleen nu heeft hij een paar weken ongebruikt in de lade gelegen
na het opwinden gisteravond ( volledig ) zat er al gelijk een opvallend tempo in de seconde wijzer en ja iedere 5 minuten op de klok liep hij er wel 6 = 20% te snel dus.

vanochtend stond hij een half uur voor = minder dan 20%
dat betekent dat de veerspanning dus een (te) grote invloed heeft
op de snelheid ?
maar waardoor is dit dan opeens verergerd na een tijdje ongebruikt wegleggen ?.

grt. & fijne dag Gerard

Het klinkt alsof het uurwerk gemagnetiseerd is; heb ik zelf ook een keer gehad.

Het lijkt op een verkleving van de balansveer door vettigheid.
Om dat op te lossen even de balansbrug los nemen en verwijderen met balans en al.
Doop het geheel in een oplosmiddel, bv. benzine.
Droogblazen. Voorzichtig, de balansveer zit binnen de kortse keren in de knoop.
Het geheel terug plaatsen en kijken of de spiraal niet meer kleeft.

Een tweede mogelijheid zou verkleving door magnetisme kunnen zijn. Dus demagnetiseren.

Dit onderwerp is al ettelijke keren op HF behandeld.

Met vriendelijke groet,
Inca

1 like

@Inca

dat van de balansveer begrijp ik wel, maar hij gaat nu dus geleidelijk
weer nauwkeuriger / trager lopen, terwijl ik hem niet heb bijgewonden,
het gaat er puur om dat hij na het wegleggen opeens als een idioot is gaan lopen en nu langzaam aan weer in het gareel loopt,
( veerspaning neemt af )
zo’n balans is er toch juist voor dat je horloge onafhankelijk van de veerspanning redelijk op tijd blijft ?

m.v.g. Gerard

Ik dacht dat een gemagnetiseerde veer net als verkleven wel zorgt dat hij sneller loopt, maar niet dat daar dan weer vanzelf verbetering in komt… m.a, w. hij blijft dancontinue te snel lopen en niet in het begin
als een sneltrein en gedurende de dag trager als een boemmeltje.
( wat hier het geval lijkt te zijn )

Treedt dit sneller/trager lopen ook op als het uurwerk continu loopt, dus steeds weer opgewonden wordt voor het stil gaat staan?

@Inca

dat heb ik nog niet geprobeerd ik heb hem dus gisteravond voor het eerst weer in gebruik genomen, en wat ik schreef hij liep toen als een raket ( 20% te snel ) en nu zonder tussentijds opwinden loopt hij nog steeds iets te snel maar zeker minder dan 20%… Straks even kijken of er een constante is, of dat hij zelfs te traag gaat lopen ( ik denk dat er genoeg reserve is om tot morgenochtend niet te hoeven opwinden )

Door het stil staan kan de verkleving door vettigheid in een koudere toestand meer effect hebben, dan zodra de balans en dus de veer gaan bewegen. De beweging zorgt voor iets warmte, vooral als er wrijving ontstaat.
Daardoor kan de vettigheid soepeler worden en daardoor weer meer het effect van een schone veer aannemen. Maar het zal te snel blijven lopen.
Als het onderwijl onregelmatig gaat lopen, kan dat ten grondslag liggen aan vervuiling (meer weerstand) van de opwindveer. Waardoor de kracht op het anker niet steeds dezelfde is.

Met vriendelijke groet,
Inca

Klinkt logisch, magnetisme zal het dan niet zijn want dat gaat waarschijnlijk niet vanzelf minder worden,
Ik dacht met mijn boerenverstand aan veerspanning
maar dat verkleven en de temperatuur lijkt me i.d.d. realistischer.

thanx Gerard

NIET vergeten opnieuw te smeren.

1 like

Hey Gerard,

Ik wind van tijd tot tijd alle horloges even op
ivm. temp verschillen door de seizoenen heen,
nog een leuke stress breaker ook.

Grt.

1 like

Beter nog - balanskloof met pincet no. 2 (een wat steviger) vasthouden, balans er onder bungelend - en alleen de balans net-aan in een bakje schone wasbenzine laten hangen. Op die manier voorkom je dat de chaton ondergedompeld wordt.

Als je de balans ergens op laat rusten tijdens het droogblazen, zorg dat dit oppervlak niet knalhard is. Vindt de balans-as niet leuk.

Update : het horloge loopt weer op tijd…

ik heb hem een tijdje onder een warme spotlight gelegd
en vervolgens de hele nacht ondersteboven op z’n plexiglaasje gelegd
blijkbaar was dat voldoende om die kleefzooi weer los te krijgen
( tijdelijk waarschijnlijk maar hij loopt weer prima :smile: )

grt. Gerard