TECHNIEK: Perlage / Geneva stripes

Hoi Mick,

Voor zowel perlage als Geneva stripes geldt dat je ze op vele manieren kan maken, doe maar eens een Google zoekaktie, iedereen heeft zijn eigen manier van werken.

Maar goed, de werkwijze van een simpele knutselaar:
Perlage is redelijk makkelijk, ik doe meestal de rondjes in cirkelpatroon aanbrengen (kan natuurlijk ook in recht patroon) fotootje van de opstelling:

De stiftjes zijn siliconen slijpstiftjes van Eveflex (edelsmid-gereedschap) kan je in diverse hardheden kopen met diameter 2 of 3mm.
Relatief goedkoop gereedschap van Proxxon, verdeelapparaat en kruistafel zijn handig, maar niet noodzakelijk, kan uit uit de hand (helaas ben ik niet met zo’n goede hand-oog coordinatie gezegend)
De rondjes overlappen elkaar telkens voor 50%, zowel in de rondte als in het verspringen per “ring” (of per lijn als je ze in een recht patroon aanbrengt)

Geneva stripes kan je met dezelfde boormachine maken, maar je gebruikt dan een schuurschijfje (koop je zo van Proxxon) die op een stalen schotel (even zelf draaien) is geplakt:

Koppel de langsverstelling van de kruistafel los (M6 moertje lossen en spindel eruit draaien), je beweegt de tafel met de hand naar links

Schuurschijf moet heel lichtjes onder een kleine hoek het werkstuk raken, kan makkelijk met wat karton onder één kant van de kruistafel, strepen overlappend over elkaar aanbrengen.
Het probleem is om alle strepen gelijkmatig te maken, ook moet je alle bruggen apart bewerken, omdat ietsje hoogte verschil al zichtbaar is, als je alles ineens wilt doen, zie je ook rare gleuven op de randen: kortom nogal wat oefening en nauwkeurigheid vereist, en aangezien geduld niet mijn sterkste eigenschap is pas ik Perlage toe…

Oh, en als je denkt dat enkel knutselaars gebruik maken van Proxxon spul, hier een plaatje geschoten in de werkplaats van Dirk Dornblüth:

:smiley: :smiley:

Succes,
Paul

misschien een goede boekentip als je meer wilt weten over “finisage” van uurwerkjes:

“High end horological finishing and decoration” - Caroline Sermier / Giulio Papi

bevat heel informatieve tekst en mooie foto’s:

zeer interessant om te zien hoe een manufaktuur als AP de kleinste onderdeeltjes bewerkt; het boek zal nog wel verkrijgbaar zijn via Amazon of de vakhandel.

Groet,
Paul

Beste Paul,

Ik vind dit een zeer mooie bijdrage en zou het spijtig vinden dat dit onderwerp verloren zou gaan als onderdeel van een ander topic.

Daarom heb ik dit gesplitst en er een appart topic van gemaakt en zal dan ook zo opgeslagen worden in de archieven.

Bedankt Paul.

Dat is een zeer goed initiatief(tu) voor technoten en andere liefhebbers van hoogstaande techniek, het zou ook goed zijn om deel van verkoperen aan toe te voegen.
Groeten
Iwan

kaleiwan Schreef:

Dat is een zeer goed initiatief(tu) voor technoten
en andere liefhebbers van hoogstaande techniek,
het zou ook goed zijn om deel van verkoperen aan
toe te voegen.
Groeten
Iwan

Is al een afzonderlijk topic van gemaakt.

Erg leuk en leerzaam!! (tu)

Bedankt!

Groet,

Mark

Hallo Freddy
Ik ben verzot aan deze vintage forum dat ik die andere vergeten was:z, bedankt voor.

Hallo Paul,

Ontzettend bedankt voor je goede uitleg! Ik ga er zeker mee aan de slag. Dat boek is trouwens ook een heel goede tip van je, ga ik zeker voor kijken, bedankt!

Paul K Schreef:

Oh, en als je denkt dat enkel knutselaars gebruik
maken van Proxxon spul, hier een plaatje geschoten
in de werkplaats van Dirk Dornblüth:

Hiermee is nu dus bewezen dat je gewoon een professional bent:#

En… het klopt dus wat ik ooit eens aan de muur van het atelier van een vioolbouwer zag hangen:

“De vakman prutst op niveau.” :D:D:D

Super bijdrage Paul (tu)

Bij deze een foto die ik heb geschoten bij Dirk Dornblüth van het zelfde apparaat.

– moved topic –