Techniek vraagje

Heb mezelf naast wat schroevendraaiers en dergelijke ook 2 chinese uurwerkjes aangeschaft om uiteen te halen en terug ineen te steken nu zijn er enkele dingen waar ik meer moeite mee heb dan andere. Nu vroeg ik mij af of dat aan mijn manier van werken ligt of gewoon aan slecht design van het uurwerk zelf.

Dit is het uurwerk: https://www.cousinsuk.com/search?SearchTerm=DG2816 automaat/jumping date/quickset date/hacking seconds, net gezien dat cousins ze met 10 £ heeft opgeslagen.

Het terugplaatsen van de brug, een van de tandwielen van de automaat trein wordt scheefgeduwd door de veer die het teruglopen verhindert. Ik heb geprobeerd deze in ontspannen toestand te monteren maar dat had niet zo veel succes aangezien de brug er dan niet meer op past. Is het de bedoeling dat je de veer met de ene hand wegduwt en dan vlug de brug erop legt? Hiervoor kom ik persoonlijk precies een hand te kort.

het betreft het volle tandwiel rechtermidden.

Bij het terugplaatsen van de datumring moet de onderste veer opgespannen worden zodat de datumring steeds onder druk staat en juist springt. Maar nu zit ik met het probleem dat die veer telkens wegspringt aangezien die pas vast staat als de bovenste plaat erop zit. Af en toe lukt het om het er juist op te zetten maar dit is met veel geklungel en meer gebruik van kracht om dingen op zijn plaats te houden dan me aangewezen/veilig lijkt Ben ook al 1 van de 2 van deze veren kwijtgeraakt op deze manier, daarvoor had ik ook een tweede voorzien.

zonder datumring
met datumring en plaat

Dus: iemand tips over hoe ik dit best kan aanpakken?

PS: ik ben persoonlijk aan het twijfelen om de bovenste plaat wat aan te passen zodat het 2 platen worden waarvan eentje de veer al vast kan leggen en de andere de datumring vast knelt.

Als dit je eerste Oefenuurwerkje is. had je beter begonnen met een Unitas 6498-1 of 6497-1 of een kloon daarvan… die zijn wat groter…

Wat de veer van de datum ring betreft… die leg ik er meestal pas in als de datumring op zijn plek ligt… dan staat alles meteen in de goede stand… daarna, niet meer aankomen, en de plaat erop zetten…

wat de andere kant betreft…Doorgaans monteer je een brug door em op het uurwerk te leggen, en dan een paar tikjes tegen de uurwerkhouder geven. .dan “schudt” je alle asjes wel op hun plekkie… Mogelijk kun je dan het veerbelastte rad met een klein schroevendraaiertje, of een oude oliegever wel op zijn plek schuiven…

Arie Kabaalstra Schreef:

Als dit je eerste Oefenuurwerkje is. had je beter
begonnen met een Unitas 6498-1 of 6497-1 of een
kloon daarvan… die zijn wat groter…

Wat de veer van de datum ring betreft… die leg ik
er meestal pas in als de datumring op zijn plek
ligt… dan staat alles meteen in de goede stand…
daarna, niet meer aankomen, en de plaat erop
zetten…

wat de andere kant betreft…Doorgaans monteer je
een brug door em op het uurwerk te leggen, en dan
een paar tikjes tegen de uurwerkhouder geven. .dan
"schudt" je alle asjes wel op hun plekkie…
Mogelijk kun je dan het veerbelastte rad met een
klein schroevendraaiertje, of een oude oliegever
wel op zijn plek schuiven…

Dank voor de reactie.

Is niet mijn eerst oefenuurwerkje, heb al op een paar oude zakuurwerken geoefend hiervoor.Grootste probleem ermee was dat er meestal al iets aan mankeerde en een foutje en een gebrek aan wisselstukken en het was gedaan ermee. Mogelijks ben ik wel wat overenthousiast geweest toen ik deze besteld heb, 26mm is kleiner dan verwacht.

Je eerste tip is al direct een heel goede, net geprobeerd en het lukte vrij snel, moet wel de datum ring vasthouden anders schiet weg.

De tweede tip heb ik nog niet getest maar zal het zeker zo proberen, probleem met het veerbelaste rad is dat het ook moeilijk is om er aan te komen als de plaat erop zit.

Ik heb er veel aan gehad om het eerst iemand anders te zien doen, maar goed die mogelijkheid moet er wel zijn.

Met name alle assen in de stenen laten vallen is echt een tricky proces (bij sommige uurwerken een regelrecht drama). Wat voor mij werkt is de brug heel voorzichtig iets aan te duwen vanuit één hoek en dan stap voor stap het dichtsbijzijnde asje te positioneren, met de vinger voel je dan dat deze erin valt, en dan door naar de volgende tot je hem voorzichtig vast kunt drukken.

Over die datum schijf veer, ik denk dat ik begrijp wat er misgaat. Ik had laatst ook zo’n uurwerk, het is de bedoeling dat je eerst de plaat helemaal terugschroeft en dan pas de veer plaatst, maar dan door het gat. Op dat moment staat het hefboompje al goed en kan de veer nergens naar toe.

Brug plaatsen en van uit de tegenovergestelde kant van het ankerrad werken, schroef plaatsen maar niet vast zetten. Dan de eerste as voorzichtig in de juiste richting duwen tot dat hij in het lager valt. Ligte druk op de brug aanbrengen met een pen houtje en dan zo langzaam opwerken richting ankerrad. Door de druk met het pen hout te blijven geven schieten de andere assen niet van hun plek. Voor het vastschroeven onder druk van het pen houtje checken of alles vrij beweegt en dan langzaam de brug schroeven vast draaien en blijven controleren of alles vrij blijft bewegen.

Succes.
Men

Cousins sucks ?

Grappig. Als ik de teksten zo lees, zonder de foto’s, vraag ik me ineens af of ik op een ander forum terecht ben gekomen.

Brug, ankerrad, plaat

Onze hobby heeft duidelijk veel meer facetten dan ik kan bevatten.
En dat is waarschijnlijk ook onderdeel van mijn fascinatie voor horloges.

Succes met het onder de knie krijgen van montage.
Mocht je hulp nodig hebben bij demontage, daar ben ik erg goed in :#

Voor mij was het alweer een aantal jaren terug dat ik uit nieuwsgierigheid een uurwerkje (de)monteerde. Wat ik kan aanraden is elke stap te fotograferen. Bij het terugwerken volgende ik mijn ‘broodkruimels’.

gschoots Schreef:

Ik heb er veel aan gehad om het eerst iemand
anders te zien doen, maar goed die mogelijkheid
moet er wel zijn.

Met name alle assen in de stenen laten vallen is
echt een tricky proces (bij sommige uurwerken een
regelrecht drama). Wat voor mij werkt is de brug
heel voorzichtig iets aan te duwen vanuit één hoek
en dan stap voor stap het dichtsbijzijnde asje te
positioneren, met de vinger voel je dan dat deze
erin valt, en dan door naar de volgende tot je hem
voorzichtig vast kunt drukken.

Over die datum schijf veer, ik denk dat ik begrijp
wat er misgaat. Ik had laatst ook zo’n uurwerk,
het is de bedoeling dat je eerst de plaat helemaal
terugschroeft en dan pas de veer plaatst, maar dan
door het gat. Op dat moment staat het hefboompje
al goed en kan de veer nergens naar toe.

Ik vind het enorm fijn om een beetje te puzzelen hoe al die dingen juist werken. Denk dat als ik het zou voorgedaan zien dat veel van de ontdekking zou verdwijnen :slight_smile: van dit uurwerk wist ik bvb niet dat het hacking seconds had en was echt verbaasd toen ik door had hoe en waar.

De tip van datumring werkt perfect, had zelf al gezocht naar andere manieren maar zat beetje vast in een zienswijze.

Op zich lukt het positioneren van de assen tov de steentjes wel maar het is echt dat ene tandwiel. Misschien is daar ook zo een enorm slimme manier die ik niet zie :smiley:

Ik neem trouwens ook foto’s van elke demontage stap de eerste keer, vandaar de foto’s in de eerste post.

Alvast allemaal bedankt voor de reacties.