Technisch vraagje (balans)

Horlogegekken,

Ik heb een technisch vraagje.
Ik heb viavia een poljot buran met alarm (kaliber 2612.1) gekregen, hiervan is echter de balansveer kapot.
Op aaanraden van Paul K heb ik op ebay goedkoop een poljot met hetzefde uurwerk gekocht om hiervan de onderdelen over te zetten.
Nou heb ik niet echt ervaring met het repareren van horloges maar wil het toch graag proberen.

Maar wat is nu het verstandigst ?
Om de balans over te zetten (dan moet hij natuurlijk wel afgeregeld worden), of het hele uurwerk overzetten.
Ik heb alleen geen idée hoe ik de wijzerplaat moet verwijderen ??

Aangezien het geen dure klokjes zijn wil ik graag zelf proberen dit te vervangen, ik hoop dat jullie me de nodige adviezen kunnen geven.

Met vriendelijke groet,
René

Ik zou de balans overzetten, René . is onlangs nog hier besproken hoe je dat het beste kan doen. dat afregelen is niet zo moeilijk, kwestie van checken of het horloge achter of voor loopt, en daarna de regulateur bijstellen.
achterdeksel nog niet vast monteren , kan wel een paar keer bijgesteld moeten worden, tot het uurwerk goed op tijd loopt.

groet André

Ja, ben ik het wel mee eens, de balans kompleet met kloof overzetten is het minste werk (hoewel je ook hiervoor het uurwerkje uit de kast zal moeten nemen).
Het is dan wel te hopen dat het precies past en direkt OK werkt, tenslotte kunnen er wat afwijkingen zitten tussen de beide uurwerken (Russische toleranties zijn niet zo heel erg nauwkeurig); enkel de losse balans overzetten is ook een mogelijkheid, maar misschien te tricky voor iemand die nog nooit een uurwerk uit elkaar heeft gehaald.
Het hele uurwerk overplaatsen geeft daarentegen wel de minste risiko’s op iets kapotmaken en is wellicht voor een beginnend knutselaar de makkelijkste optie.

Maar hoe je het ook doet, het is allemaal nog niet zo heel erg makkelijk als je nog nooit aan een horloge gewerkt hebt hoor, er zijn een heleboel “weetjes”, er kan echt wel wat misgaan en je hebt zowieso wat speciaal gereedschap nodig.
Wil je het zelf doen, dan zou ik toch echt eerst even een boekje over horlogereparatie kopen om in ieder geval de basistechniek een beetje te snappen; alternatief is met beide horloges langs je horlogemaker gaan en hem het klusje laten opknappen.

Succes,
Paul

Ik zou eerst eens oefenen met een oud klokkie. Als het mis gaat hang je in de prijzen met je echte horloge.

hmm ik zal idd eens gaan zoeken naar een boek over horlogereparatie, moet dan wel in het engels zijn, want het duits ben ik niet machtig (en nederlands zal wel niet te vinden zijn).

nou heb ik al wel een paar keer een zakhorloge (gedeeltelijk) uit elkaar gehaald, en ook weer korrekt werkend in elkaar gekregen.
maar zal me iig nog eens grondig proberen in te lezen, op internet en hopelijk doormiddel van een boek.
@ Paul K, ik zal iig jou post over het terugplaatsen van een balans nog eens goed doorlezen en bekijken.
en als ik eraan begin en het gaat onverhoopt toch fout is er geen man overboord, want het kapotte klokje heb ik gekregen en het donorklokje is een goedkoop oud exemplaar.

alvast bedankt voor jullie adviezen, en ik zal zeker laten weten hoe dit gaat aflopen (geslaagd of hopeloos mislukt).
en als ik in de tussentijd nog meer vragen heb zal ik die zeker hier stellen.

mvg, René

een poosje geleden werd hier gemeld dat de (Nederlandse) lesboeken van de Zadkine cursus weer opnieuw waren gedrukt en leverbaar zouden zijn:

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,28986,40818#msg-40818

Helaas heeft hierna niemand de moeite genomen om te melden of dit boek nou bruikbaar is voor zelfstudie of niet; ik ken het in ieder geval niet, maar wellicht een tip voor je.

Als je al ervaring hebt opgedaan met een zakhorlogeuurwerk, en dat is OK verlopen, is dat een groot voordeel; het eerste klokje wat ik wou “repareren” was na mijn poging volkomen “beyond repair” en nauwelijks nog als uurwerk te herkennen :smiley: :smiley:

Groet,
Paul

hmm, in dat topic heeft een lid het over een aanschafprijs van ongeveer Fl 1000,-
dat vind ik toch wel een hele berg geld, dat ga ik absoluut niet uitgeven aan een set boeken (hoe goed ze misschien ook mogen zijn).
maar ik zal eens navragen wat ze heden ten dagen moeten kosten, en of ze nog wel leverbaar zijn.

ik vond nog een linkje naar een site van een amateur horlogemaker, hij heeft hierover een boek geschreven.
http://web.telia.com/~u47026218/BOOK/Book_PR/Book_PR.htm
is dit boekje toevallig bij iemand bekend ? zou je hier als beginnende sleutelaar iets aan hebben ?
of zijn er nog andere aanraders, voor een schappelijk prijsje :slight_smile:

mvg. René

na een nachtje goed geslapen te hebben, begon het net toch een beetje te kriebelen.
mijn collega zei tegen me: niet zeuren eerst dat horloge repareren, en daarna kun je wel boeken lezen !
en ik heb toch maar de stoute schoenen aangetrokken.

hieronder even een overzichtfotootje van mijn ‘werkplek’.


je begint met een helder idee (de zaklamp)
een beetje gezond verstand (de sinaasappel)
een schone werkplek (de spuitbus screen 99)
het juiste gereedschap (paperclip en goede schroevendraaier)
en dan voorzichtig de onderdelen overzetten (links gerepareerde horloge, rechts de donor).

ik moet toegeven dat het toch wel een kick geeft als je de balans en kloof plaatst en je uurwerk gaat lopen !
echt heel gaaf om te zien dat hij tot leven komt, joehoe !!! echt een supergevoel dat het gelukt is :smiley: :smiley:
nu de komende dagen in de gaten houden of hij goed loopt, en zonodig afregelen.

maar zonder gekheid, nu ik zonder enige horlogemakers kwaliteit dit horloge heb gerepareerd ga ik toch opzoek naar een goed boek over horlogereparatie.
want dit beginnersgeluk kan natuurlijk niet aanhouden :smiley:

Proficiat René (tu)

en dat zonder het juiste gereedschap, die schroevedraaier lijkt mij bijvoorbeeld veel te klein,
en die pincet heeft mijn vrouw in haar beauty case , maar een horlogemaker gebruikt toch heel andere modellen.
die paperclip heb je tot een heel bizonder stukje speciaal gereedschap omgebouwd, daar bestaat er volgens mij maar één van :slight_smile:

groet André

Knap werk, gefeliciteerd met je eerste geslaagde knutselprojekt! Sjappoo
Je hebt gelijk: het is altijd weer leuk om een uurwerkje tot leven te zien komen!

Is dat trouwens wel een Bergeon paperclip?

Groet,
Paul

Proficiat, en met dat gereedschap .

Ik heb een stagair van het tweede jaar kleine horlogerie en bij hem begint het nu pas goed te gaan met de balansen te plaatsen en af te stellen.
Het is niet zo evident zulke werkjes aan een balans te doen, je maakt vlug iets stuk en dat kost geld.
Bij jouw is het nu gelukt en dat zal misschien anderen ook aanzetten zulke werkjes proberen te doen, maar bezint eer je begint. Je verzamelstuk zou wel eens total los kunnen worden.

Knap gedaan, René (tu) Ik denk dat die schroevendraaier de helft van het werk was:D

Ik ben benieuwd of het uurwerkje een beetje op tijd wil lopen.

Groet, Mark