Technisch vraagje quartz horloges - kroon uittrekken

En technisch vraagje in verband met quartz horloges…

Wanneer je hacking functie gebruikt gedurende langere periode (omdat je het uurwerk niet draagt), dan verbruikt je batterij geen stroom??

Dat lijkt me gewoon logisch, neen?

En kan het kwaad voor het mechanisme om de kroon vb. gedurende enkele maanden volledig uit te trekken? En wat met de waterdichtheid of vocht dat in het horloges kan komen?

1 like

Zo makkelijk is het helaas niet. Je blokkeert alleen het raderwerk. De batterij blijft gewoon functioneel. Scheelt bijna niets in verbruik.

Lekker door laten lopen zeg ik. Maar ik heb makkelijk praten want een batterijwissel kost bij mijzelf 1 euro voor de batterij. :innocent:

6 likes

Quartz horloges kan je net zo goed gewoon door laten lopen met de kroon ingedrukt/ingeschroefd.
Zoals PeterLC aangeeft, je blokkeert de secondenwijzer, dus heel het aandrijfsysteem is wel actief, dus de batterij levert stroom.

Wat waterdichtheid betreft, daar zou als het netjes is opgelost met de keringen rondom de stam van de kroon geen enkel probleem moeten zijn in ingedrukte of uitgetrokken stand (bedenk dat practisch elke G-Shock 20bar/200m waterdicht zou moeten zijn, en die werken met standaard keringen bij de knoppen).
Maar goed, schoon, droog en op kamertemperatuur bewaren lijkt me een redelijk gegeven voor elk horloge dat je langere tijd niet draagt.
Een horloge met zonnecel wel zodanig opbergen dat er voldoende licht op valt, dan raakt de batterij niet leeg (meestal enkele maanden in het donker voordat dat zover is).

2 likes

Keer-ringen. Beetje taalnazi soms. :wink: Verder 100% eens met het verhaal.

3 likes

Maar dan zonder koppelteken :wink:

Weet ik. Alleen gebruikt ter verduidelijking. :wink:

Klopt niet, bij de betere kwaliteit kwarts uurwerken wordt een deel van de electronica uitgeschakeld zodat de motor geen puls krijgt. Dit is een soort slaapstand.

Doe dit niet om een horloge voor jaren weg te leggen en denkende dat je daardoor de batterij levensduur verlengd. Risico op lekken is dan groot.

7 likes

Bedankt weer wat geleerd
Wist ik niet.

Gewoon praktisch, er zijn horloges die maar 3 jaar met een batterij doen. Als je dan nogal wat wisselt van horloges (ik draag een horloge altijd langere periodes), ja dan is dat gewoon niet erg praktisch.

Daarom verkies ik voorlopig nog altijd mechanisch en solar…