Van mijn trouwste werkpaardje, de Tissot Seastar (rechts in foto 1), is onlangs de hoofdveer gebroken.
Bij het openhalen van de kast, en het verwijderen van het uurwerk kwam ik er achter dat de wijzerplaat gelijmd is op het uurwerk (foto 2). Het is redelijk secuur aangebracht, op gelijke afstanden. Ik durf nu niet verder te gaan met de demontage omdat ik bang ben kwetsbare plaat, met de toch niet al te vaak voorkomende blauwe kleur, te beschadigen.
Weet iemand of het fabrieksmatig is gelijmd? Of zou dit door een prutser gedaan zijn? Ik vind het toch niet netjes van Tissot wanneer het zo hoort, en daarbij, hoe kan ik het los krijgen?
Ik heb las net op internet dat het bij de Tissot Rock ook voor kwam dat het geheel gelijmd is, maar dit is een te openen kast.
Dit is het Tissot caliber 2481.
De fixatie van de wijzerplaat gebeurt door de stiften van de wijzerplaat in de grondplaat of platine de drukken in de daarvoor voorziene openingen waarin blauwe teflon of plastieken buisjes in klemmen. Deze buisjes houden dus de wijzerplaatstiften vast.
Nu is het mogelijk dat de stiften afgebroken zijn van de wijzerplaat en men deze dan maar heeft vastgekleeft, ofwel zijn de plastiekjes ooit verloren gegaan tijdens een herstelling.
Men kan de wijzerplaat loskrijgen door met een scherp mesje de lijm door te snijden en zo langs het ganse uurwerk rond te gaan. Wanneer men dit voorzichtig doet kan men de wijzerplaat niet beschadigen.
Dank je Freddie. Hier was ik al bang voor, maar we gaan maar voorzichtig te werk dan. Overigens is de ton ook te verwijderen zonder de wijzerplaat eraf te halen, dus door alleen de tonbrug los te halen. Maar het zou toch ook leuk zijn als het uurwerk te reinigen valt.