Technisch vraagje.

Mijn Speedmaster heeft caliber 1863.
Nu staat er in de gebruiksaanwijzing bij opmerking dat ik de kroon tegen de klok in moet draaien om het het horloge gelijk te zetten.
Komt bij mij erg onatuurlijk over de seconderwijzer gaat dan soms tegen de klok in lopen.
Kan dit allemaal wel en wie heeft er ervaring mee?

Is dus een uurwerk zonder hack-functie dat tijdelijk stil te zetten is door het uurwerkje een beetje tegen de draairichting in te “spannen” (net een Citizen 8203 :+ ).

Wat ik gelezen heb is het tegen de klok in lopen van de secondewijzer schadelijk voor de ankerstenen. Stil zetten op deze manier kan volgens mij geen kwaad.

Wat je eigenlijk doet op die manier is de druk van de veer van het anker weg halen, als je 'm te ver door draait zet je druk op de ‘verkeerde kant’, waardoor hij achteruit gaat lopen…

Neen, er staat om de wijzers in te stellen mag je voor- of achteruit draaien, is geen enkel probleem.
Om de secondenwijzer JUIST te laten lopen kan je met de kroon tegen wijzerzin houden, dus niet echt verdraaien van de wijzers, maar het mechanisme tegenhouden door de spanning van de minuutpijp. Is ook geen enkel probleem om dit te doen, kan geen schade verwekken, zouden ze anders ook niet vermelden in de brochure.