Technisch vraagje

Nu heeft mijn tweede automatische horloge er ook al last van.
Loopt perfect zolang ik em om mijn pols heb, maar zodra ik em af doe stopt ie na 3 of 4 uur.

Dat deed ie vroeger nooit.
Herkend u dit probleem, en is er (liefst een simpele) oplossing voor misschien…

Hendrik

Lijkt alsof hij niet goed of niet ver genoeg meer opwindt.

Veer slipt misschien door?

Je kunt toevallig het horloge afdoen op het punt dat de veer grotendeels ontspannen is…maar meestal is het horloge aan een onderhoudsbeurt toe.

Gr. Hugo.

zou het een kwestie van "doorsmeren"kunnen zijn?

Hoe vaak zou dat ongeveer noodzakelijk zijn?? Heb redelijk veel horloges, maar de meeste liggen in de kast…

Hendrik

Nee, meestal is het verstandig om, als het een mechanisch horloge betreft, het uurwerk te reinigen en opnieuw olie te geven. Voor horloges geldt: rust roest.
Dus laat uw horloges met enige regelmaat lopen, dan blijft de olie ook goed vloeibaar en wordt niet dik.

Ook bij quartz horloges is het beter om deze te laten werken. Dus nooit knopje uittrekken om de batterij te sparen. Trouwens dit werkt ook niet, want de batterij verliest toch.

Gr. Hugo.

vaag: ik las op dit forum vrij recentelijk dat een automaat meer gespaard wordt als hij Niet loopt. Maar jij denkt dat het beter is om hem wel af en toe te laten lopen??

Er is een verschil tussen steeds stil laten liggen, waarbij inderdaad zaken vast kunnen gaan zitten en steeds laten lopen, waarbij - zeker als de olie geoxideerd is - ook de nodige slijtage op zal treden.

Lijkt op een gebroken veer in de veerton… Eenvoudig te repareren, kosten zijn een beetje afhankelijk van het merk. (Het scheelt nogal of het een Patek of een Tissot is)

Ik weet er niet veel van, maar logisch nadenken zegt mij dat allebei de punten waar zijn. In principe slijt een horloge minder als het stil staat. De tandwielen draaien niet, alles staat stil, dus kan ook niet slijten. Zodra je horloge echter te lang stil staat wordt de olie dik, kunnen delen gaan verkleven, etc. Het best, lijkt mij, voor een horloge is om het af en toe te dragen, maar niet te vaak.

Maar goed, waar hebben we het over. Horloges zijn toch sowieso om te dragen? Anders heb je er vrij weinig aan!

worden de huidige oliën dan nog dik? volgens mij is de synthetische smeer van tegenwoordig zoiets als wat dat niet stroperig wordt.

op natuurlijke basis kan ik mij dat nog voorstellen…

en stel dat hij stroperig kan worden, hoe lang zou dat dan wel niet duren? ik denk jaren.

(np: dit zijn aannamens die gebaseerd zijn op eigen ervaring met motorolie >X )

Dank voor uw opmerkingen.
Misschien toch maar een bewaardoos met mechaniek kopen.
Laatste vraag, wie weet er een goede/redelijke horloge maker in midden N.L.?

mijn dank,

Hendrik

Olie reageert nog steeds op vervuiling (van slijtage van onderdelen, stof etc.), op licht (stukken minder dan vroeger) en gaat ook door blootstelling aan lucht achteruit.

het horloge hoeft echt niet slecht te zijn. wellicht dat je er heel lang probleemloos plezier van kunt hebben.

dat de service beurt misschien wat duurder uitpakt (een paar tientjes misschien) hoeft toch geen reden te zijn om dat mooie horloge niet te kopen?

tuurlijk, het blijft niet eeuwig goed dat ben ik met je eens.

maar hoelang duurt het dan? volgens mij kwestie van jaren.

je laat je horloge toch servicen om de x-aantal jaar?

Het ligt aan veel factoren, zoals: hoe oud was de olie bij het smeren?
Hoeveel is het horloge gedragen enz enz enz.

En velen laten hun horloges pas servicen als het defect is.
Waanzin, want je blijft ook niet autorijden tot hij ermee stopt!

Jan Ubbels te Bredevoort, zeer goede ervaring mee. Volledigr service van m’n Breitling voor €220,- horloge ging er echt afgedragen naartoe en kwam als nieuw terug! (volledige servicebeurt incl. Vervangen onderdelen etc en polijstbeurt).
Ik kon m’n ogen niet geloven
Succes!

ik heb mijn post in het verkeerde topic geplaatst nota bene… deze had in het speedmaster schumacher topic geplaatst moeten worden >X