Technisch vraagje

Ik heb een zeno laten servicen alleen is er iets vreemds aan de hand.
Het is een unitas 6498/2 (handwind) dacht ik.

Als ik de klok op zijn rug legt loopt die keurig netjes.
leg ik hem op zijn glas (voorkant) stopt die met tikken.
Draai ik hem om loopt die vrolijk verder, ik hoef hem alleen maar om te draaien.

Uiteraard breng ik hem terug maar ik zou wel is willen weten hoe dat komt.
Ik begrijp er helemaal niets van.
Ik zou zeggen als die loopt blijft die toch lopen.
Iemand?

Hallo Jag,
het is helaas niet zo dat als een uurwerk eenmaal in één positie goed loopt, dat 'ie dan ook altijd loopt; helaas, want dat zou horlogemaken heel veel eenvoudiger maken.
Er zijn tientallen oorzaken waardoor een balans wel in de ene, maar niet in de andere positie beweegt; zelfs met een afgebroken onderste astap kan een uurwerk rustig doortikken met de wijzerplaat naar beneden (dan is hij gewoon gelagerd op zijn goede tap); een onbalans probleem kan een uurwerk doen stoppen met het balanswiel in vertikale positie, terwijl er in de horizontale posities niets aan de hand is; als een spiraal niet vlak is, kan hij in één positie de kloof of het balanswiel raken waardoor het uurwerk stopt; enz. enz enz., ik denk dat Freddy hier een hééééééééééle hoop meer over kan vertellen.

Als ik zou moeten gokken, dan lijkt het er in jouw geval op dat het probleem in de onderste lagerkant zit (dus onder de wijzerplaat): wellicht is het incabloc niet goed “gesloten”, waardoor nu de onderste astap niet op de deksteen rust? ik kan me niet voorstellen dat je horlogemaker de onderste tap heeft afgebroken, wat ook nog een mogelijkheid is; misschien is die onderste lagering verkeerd of te overvloedig geolied; hoe dan ook, het is erg slordig, want 't lijkt me dat je na een servicebeurtje het horloge in de verschillende posities test voordat je het aan de klant terugstuurt??

Groet,
Paul

Bedankt voor jouw “verhelderende” proza.
Ik heb aardig wat moeten lezen en googlen om dit enigzins te begrijpen. :slight_smile:

Volgende week gaat hij terug.

en dan te bedenken dat ik geen horlogemaker ben, en het alleen maar in simpele lekentaal kan uitleggen :smiley: :smiley: :smiley:

Wat korter dan;
Vraag: Als een horloge in één positie goed loopt, dan loopt hij toch altijd goed?
Antwoord: Nee

:smiley:
Paul

Jag, dat Paul geen horlogemaker is klopt, hij is een certified Master Watchmaker, één van de forumleden heeft er het bewijs van.
ook zijn fotoreportages van renovaties van horloges zijn inmiddels beroemd op het forum,net als die van Freddy,
die tenminste wel eerlijk toegeeft horlogemaker van beroep te zijn.
(:smiley: (:smiley:
André

Hoho, vleierij zorgt er echt niet voor dat je polswekkertje sneller klaar is, André :smiley: :smiley:

Even serieus: horlogemaker is een vak, en dat is echt een wereld van verschil met af en toe een oud horloge in elkaar knutselen, dat met de nodige mazzel ook nog een beetje op tijd loopt.

Groet,
Paul

Kan het dan nog ingewikkelder uitgelegd worden. :slight_smile:
Je moest is weten hoelang ik met de Jip en Janneke taal erover heb gedaan om het enigzins begrijpen. :slight_smile:

Paul heeft het hier goed uitgelegd, heb er weinig aan toe te voegen.

Ik denk ook een een antichockveertje dat niet goed zit waardoor de rubi of lager niet goed zit.
Ofwel een haartje of stofje dat in een bepaalde positie de balans of onrust raakt.

Hi Paul,

Sneller kan bijna niet, en beter ??? denk 't ook niet, en goedkoper al helemaal niet.
Horlogemaker is zeker een vak , Henrik heeft er één in Rotterdam, :sunglasses: :sunglasses:
Zullen het er dan maar op houden dat je eruug veel mazzel hebt met het geknutsel aan die horloges.:smiley: :smiley:

PS: Morrow/Löwenthal loopt nog steeds exact op tijd.

Groet André

Met een penhoutje het onderste Incablok een beetje verdraaien wil soms ook wel eens helpen.
De veer die over de deksteen ligt en de beweegbare delen( deksteen,chaton) kan misschien iets onder spanning
staan.

Is normaal dat die onder spanning staan, worden op de plaats gehouden door de incablocveer.
De rubi en deksteen passen in de chaton die alles op de juiste plaats houd. Wanneer deze chaton te diep of te ondiep is geperst zijn er wel problemen, maar onstaan alleen door verkeerde handelingen. Na een nazicht is de hoogtespeling van balansas gecontroleerd en zou het veertje normaal goed moeten zitten.

Met een penhoutje de incabloc verdraaien ??? Bij een goede hoogtespeling zie ik geen nut van het verdraaien van een incabloc. Kan soms wel gebeuren dat de positie van de chaton juist moet zijn wanneer er juist langs de incabloc een datumschijf moet passeren.

Met het verdraaien van het Incablok (deksteen) bedoelde ik dat het contre pivot misschien slecht houdt of scheef zit,
en dat met deze handeling de boel weer op zijn plaats gezet wordt.
Als dit fout is hoor ik dat graag.

Mvrg Gert jan

Als bij het omdraaien van het horloge vrijwel meteen stil staat. Vaak een fout in de hoogte lucht van de balans of anker. waardoor het veiligheidsmes van het anker tegen de plateausteen aan loopt en blokkeerd.

Ruud