technisch vraagje

Beste forummers. Ik zou graag wat willen weten over de demontage cq montage van een automatisch horloge.
Ik heb een seiko automatic type 473609 (7005-2000) in handen gekregen. deze is defect. Er rammelt iets in de kast. Ik heb hem al gedeeltelijk gedemonteerd, echter durf niet verder te gaan aangezien ik hem waarschijnlijk niet meer in elkaar krijg. Is er ergens een site waar men hier iets over kan vinden of waar men beschrijvingen of constructietekeningen van bepaalde modellen kan vinden. NB: Ik heb iets dergelijks nog nooit gedaan maar ik zou het toch graag eens willen proberen. Tevens zou ik graag willen weten hoe een horlogeglas of een zakhorlogeglas bevestigd is. Wordt dit op een of andere manier geplakt of is het alleen maar een kwestie van indrukken in de rand van de horlogekast. Wellicht zou iemand die ervaring heeft hiermee mijn vragen kunnen of willen beantwoorden.

Bij voorbaat dank,

Eddie :frowning:

Hallo Eddie,
de technische info met tekeningen voor jouw horloge is hier te vinden:
http://service.seiko.com.au/Service2/tg/data/7005A.pdf

voordat je het hele uurwerk uit elkaar gaat gooien, zou ik eerst eens kijken wat er nou precies rammelt.
Misschien is 't alleen de rotor, dan hoef je enkel die vast te draaien, ik heb weinig ervaring met Seiko’s, maar vind het niet echt makkelijke uurwerken om aan te sleutelen, zorg in ieder geval voor wat redelijk gereedschap!

Horlogeglazen worden op een heleboel verschillende manieren vastgezet, de oude echte glazen worden meestal gelijmd met speciale lijm; de moderne glazen worden in een nylon pakking gedrukt; plastik glazen worden ingeperst met een “inwendige” metalen spanring (mn Seiko); oudere plastik glazen worden met wat voorspanning in de lunette gezet; kortom: het hangt helemaal af van 't soort horloge.

Oh ja, ik weet zeker dat er ergens op het web een komplete serie foto’s staat van hoe zo’n uurwerk uit elkaar te halen en te monteren, ben de link echter kwijt, en kon 'm ook zo gauw niet met Google vinden!

Succes,

hier paul:

http://people.timezone.com/msandler/Articles/Workbench/Seiko/Seiko7005.html

Yaffle, ziek te bed.

Beterschap trouwens! (tu)

Groet,
Paul

PS: nog geen pics van je V72 Jenny 2000 Caribbean gezien???

Bedankt nog voor jullie tips,

Eddie