Technisch vraagje

Beste kenners,

Ik heb een probleem met 1 van mijn horloges. Het gaat om een Eta 2824-2. Als ik hem handmatig opwind, dan draait de rotor van de automaat mee. Dit is toch helemaal niet de bedoeling? Verder loopt hij goed geloof ik.

En dan een tweede vraagje: Als ik hiermee naar de horlogemaker moet, wat gaat het dan ongeveer kosten?

Alvast bedankt voor het meedenken :slight_smile:

Beste Tommaat,

Een klein beetje meebewegen kan geen kwaad, maar wanneer de rotor als een dolle draaimolen ronddraait, dan duidt dit op een storing in één of beide omkeerraderen. Dat kan vervuiling zijn, maar ook slijtage is een mogelijkheid, zeker wanneer die palletjes vergeten werden toen het ooit op correct oliegeven aankwam.
Een schoonmaakbeurt kan helpen, alleen heb ik geen idee wat dit gaat kosten. Moeten die omkeerraderen onverhoopt vervangen worden, dan kan het – wanneer ze al op te sporen zijn (het werk dateert van 1972) – duur worden.

Met vriendelijke groet,
Robbert

Hoi,

Ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn Breitling Superocean Chrono. Ik heb het destijds aan m’n uurwerkmaker voorgelegd en hij vertelde me dit:

"Het is geen heel groot probleem. Het komt regelmatig voor dat de rotor mee draaid. Dit ligt aan het wisselaar rad, deze wind dmv de beweging van de rotor
via een heel klein palsysteem binnenin het rad de veer op. Wanneer je geen problemen ondervindt bij het gewoon dragen van het horloge dan is er niets aan de hand.
Wanneer het uurwerk zichzelf niet meer opwind dmv de beweging dan is uit mijn ervaring 9 van de 10 keer de wisselaar defect, maar in jou geval is er niets aan de hand.

onderdeelnummer 32.037 (1488) dit is de wisselaar ( zie foto bijlage)

Ik hoop dat ik je hiermee een klein beetje heb geholpen en als je toch problemen krijgt neem even contact op dan gaan we er even naar kijken"

Dit betrof een Valjoux 7750/B13.

Groeten,

Rene

Meestal is het probleem opgelost door een reiniging, als er geen defect is aan de palraderen.

Bedankt kenners! Ik ga eens informeren bij een horlogemaker denk ik :sunglasses:

Hallo Tommaat
ik heb je mail ontvangen en zie mij reactie!

Gr jan ubels