Technisch vraagje.

Beste mensen,

Ik kocht begin deze week een Seiko sportsmatic deluxe, meer bepaald deze schone:

Echter zijn er 2 problemen. In 1ste instantie de dial. De verkoper had in de ad gesproken over “light marks on the dial, but never catches attention during wear.”

Echter zoals op de foto bovenaan te zien is, zit er behoorlijk wat lakschade rond de indexen op 6u, aan de 3 marker en rond de 10. Dit heeft de verkoper op zijn foto’s ook geretoucheerd, vooral bij de frontale shots, dus daar heb ik flink de pest in. Nog in 2strijd verkerend wat hiermee te doen, besloot ik ze even te dragen. Na wat geklooi met de enkel Japanse dagaanduiding, zat ook de datum goed. De ochtend erna merkte ik dat het horloge nog steeds in datumverzet stond rond middernacht, dit na een volle dag dragen.
Pest nummer 2. Geweldig. Want ik vind het desondanks een prachthorloge met 52 jaar dienst op de teller. Uiteindelijk alles weer doorgedraaid en juist gezet, maar ook in de 2 opeenvolgende dagen bleven de afwijkingen groot.

Daarnet heb ik hem op de timegrapher gezet, en dit waren de resultaten na een kleine 10 minuten. Ik kan deze data zelf niet helemaal goed plaatsen, daar ik maar een liefhebber ben. Maar zelfs ik denk toch in de richting dat deze waardes niet zo geweldig zijn.

Wat is jullie mening?

1 like

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst.

Ziet er niet best uit de amplitude is te laag waardoor afstellen geen resultaat meer zal geven moet gewoon een complete service beurt krijgen en het liefst met een nieuwe veer ( die zal na 52 jaar zijn beste tijd wel hebben gehad)
Groeten Jeroen

1 like

Als de verkoper zijn foto’s heeft geretoucheerd is het gewoon een oplichter (Hij kan zich dan niet verschuilen achter ‘oh, dat had ik niet gezien’) en zou ik daar zeker wat van zeggen.
Ik zou hem terugsturen of als je er toch heel blij mee bent een deel van je geld terug/een bijdrage in de kosten (heeft hij vermeld dat het horloge naar behoren werkt?) vragen.

1 like

Wel, ik denk er ook sterk over om hem terug te sturen. Retoucheren aan verkoopfoto’s is not done. Dan weet je donders goed wat er mis is mijn inziens.

Zijn vermelding was dat het horloge goed liep en de tijd bijhield. Misschien als je tevreden bent met minutenlange afwijkingen per dag dat je standaarden anders zijn…

Ik vind hem inderdaad heel mooi, ondanks de schade, maar mijn neurotisch kantje zal er zich niet mee kunnen verzoenen dat de wijzerplaat naar de kl*ten is… dus een retourtje zit er wellicht aan te komen.

Dank voor de info alvast, dat maakt mijn claim toch wat sterker.

1 like

De afwijking is zo te zien toch 54 seconde per dag?

Nou ik toch bezig ben, wie kan zijn licht eens schijnen over deze waardes? Betreft mijn andere recente aankoop. Een Buren chrono met VJ 7733 binnenwerk. Dit gaf deze aan:

Dit is maar een korte meting. Na vannacht liep ie 4u achter… dus ik vermoed dat dit slechts het topje van de ijsberg is… dat is mijn vreed toch…

Je moet wel de goede angle invoeren.

https://www.lepsi.ch/lift-angle/

Voor de 7733 volgens mij 48!

1 like

Het verschilt wel wat per uurwerk wat voor amplitude je nodig hebt om een beetje nauwkeurig te lopen, maar 150 graden is heel erg weinig. Hierdoor krijg je vaak enorme positionele afwijkingen. Meet hem eens in andere standen, ik schat dat je forse afwijkingen in beat rate gaat zien.

2 likes

Heb je al geprobeerd ze te demagnetiseren? Dat kan een afwijking geven namelijk, zeker als ze tijdens transport door een scanner zijn gegaan.

Is het niet zo dat een gemagnetiseerd horloge veel te snel loopt? De mijne loopt vreselijk achter.

1 like

Dat is juist het mooie van de timegrapher dat je met een korte meting de afwijking van een hele dag kan zien. Maar als hij verder dan in de praktijk niet goed loopt is er wel meer aan de hand waarschijnlijk. Had je hem horloge wel genoeg opgewonden/gedragen?

Probleem met de wijzerplaat en dag/datum zou los van of hij wel of niet goed loopt genoeg reden zijn om hem te retourneren.

1 like

Oké, dat is handig om weten.

Ik heb hem 2,5 dag op rij gedragen, wat volgens mij wel genoeg zou moeten zijn. Retourneren gaat de beste optie zijn. Het is het me ook niet waard om er enkele 100den euro s in te stoppen alleen al om hem goed te doen lopen. De cosmetische schade blijft immers.

Ik wil alvast iedereen bedanken voor de constructieve informatie.

1 like

:point_up:

Rottig voor je dat je in deze situatie terecht bent gekomen zeg. Ik denk dat je er inderdaad het meest verstandig aan doet het horloge terug te sturen, en (afhankelijk van het platform) zelfs het platform in te lichten over de geretoucheerde foto’s. Je hebt een horloge besteld op basis van een onjuiste voorstelling van zaken, nu blijk je in de maling genomen te zijn, maar ben je toch een beetje aan het horloge dat je in handen hebt gehecht geraakt. Althans, zo zou het mij waarschijnlijk vergaan in jouw plaats, ik kan jouw gevoelens natuurlijk niet zo specifiek invullen. :wink: Maar ga je ooit blij worden van een horloge waarvan de plaat in het oog springende schade heeft, die jou iedere keer dat je kijkt hoe laat het is zal herinneren aan hoe je bedonderd bent?

Ik weet niet in hoeverre je specifiek een 7619-9000 wilde, maar een knappe Sportsmatic met een grijze sunburst kruist jouw pad binnenkort nog eens, en dan mét een mooie wijzerplaat. Er zijn er genoeg. :smirk: Jouw tijd komt nog wel. :+1:

Persoonlijk ben ik ook wel benieuwd naar de geretoucheerde foto’s en naar welke verkoper je dit geintje geflikt heeft. Geretoucheerde foto´s, bah, dat is objectief (woordgrapje naar aanleiding van je werk en hobby) beneden alle peil. Pure oplichterij. :-1::-1::-1: Maar goed, je hoeft natuurlijk geen dingen te delen wanneer dat voor jou niet prettig voelt. :wink:

1 like

Het kan beide.

https://quillandpad.com/2019/07/14/the-truth-about-magnetism-and-watches-reprise/