Technisch vraagje

In bidfun staat dit :

Tissot 2481

Features
automatic
sweep second
date: quickset by repeated pushing the crown

Maar ik begrijp niet precies wat er op een kroon te drukken valt als de kroon al ingedrukt staat.
Ik kan drukken tot ik een ons weeg maar de datum veranderd niet.
Wie weet de oplossing?

Bij dit caliber werkt de snelverzetting van de datum inderdaad door de kroon even kort maar krachtig in te duwen.

Het hendeltje voor het snel verzetten van de datum is immers gekoppeld aan de opwindstift of “tige”. In “ruststand” staat de kroon zo’n halve mm verwijderd van de kastrand.

De werken zijn legio terug te vinden in hun oude Seastar modellen (en hun equivalent bij Omega, bvb in de Genève Dynamics).

Hieronder een voorbeeldje van zo’n “Seastar” (moet eens bijgepolijst worden, zie ik…):

Maar heb je er nu ééntje waarbij die functie niet werkt of is het gewoon een vraag ?

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

Eentje waar de functie niet van werkt.
Hoe los ik dat op ?

Vooropgesteld dat het interne mechanisme niet defect is, is het mogelijk dat er onvoldoende “vrijheid” is tussen kroon en kast, zodat er gewoon niks te drukken valt…

In dat geval kan je de tige eruit halen, daarna de kroon enkele windingen losdraaien (zodat de kroon niet meer mooi op de kast aansluit) en het geheel zo terugsteken. Voorzichtig !! met een heel fijn tangetje werken en niet teveel kracht uitoefenen, want die dingen breken snel.

Zet alles in ruststand. Je hebt dan zeker een “spatie” tussen kast en kroon. Als je dan drukt moet de datum verspringen. Als ie zo werkt kan je de kroon later permanent wat verderaf monteren.

Zoniet, dan moet het werk helaas nagekeken worden. Kan een defect zijn, of het veertje van het snelverzet is losgekomen.

Met “Duimende” Groeten,

Morse.

THX,

Ga het doen.

Maar ik bedenk me nu opeens wat.
Als ik het opwindasje eruit heb gehaald en draai de kroon enkele windingen terug en zet het asje er weer in,draai ik de kroon dan niet weer op zijn oude positie als ik het horloge opwind?

De bedoeling is om eerst gewoon even de druktest te doen, zodat je zeker bent dat het interne mechanisme nog werkt.

Daarna moet de tige er sowieso terug uit om de kroon op een iets verdere positie te houden (ik doe dit soms door een minuscuul rafeltje zacht koord of stof in de kroon-opening te stoppen. Zodoende draait de kroon zich toch stevig vast, en draait hij niet meer zo diep door, maar daarvoor heeft iedereen zo z’n persoonlijke “truukjes”).

Je kan het uurwerk ook eerst opwinden natuurlijk.

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.