Even een vraag aan de kenners. Ik heb recentelijk een Sinn U1 overgenomen, prachtig horloge in perfecte staat! Daar ik deze in roulatie met m’n andere horloges draag komt het voor dat hij na een tijdje stilstaat en ik de tijd weer moet bijzetten.
Ik slinger de rotor een paar keer rond tot het horloge begint te lopen, draai de kroon los, trek de kroon naar de 3e positie en draai de kroon om de wijzers te verzetten. Af en toe komt het dan voor dat de kroon uit zichzelf weer een stukje naar binnen lijkt te komen tussen de 2e en 3e positie en slipt de kroon terwijl de wijzers dus stil blijven staan. Hierbij voelt het alsof de radertjes van het tijd verzetmechanisme over elkaar draaien. Vervolgens trek ik de kroon weer een stukje naar buiten en kan ik de tijd weer verzetten. Wanneer ik de kroon naar de 1e positie druk blijft de secondenwijzer staan en komt alleen los door het horloge even een slinger te geven.
Ik lees op internet dat het kan komen door de geschroefde kroon? 1000m WR (Wat waar zou kunnen zijn, mijn steinhart ocean one had het ook in lichte mate) Misschien wil ik de tijd te snel verzetten? Naar mijn eigen idee draai ik met beleid… Wat kan hier aan de hand zijn? Het horloge is 3 jaar oud, zeer netjes, komt van een bekende en houdt perfect de tijd.
Wat ook nog kan, maar dan moet er al aan het uurwerk gewerkt zijn, is dat het wijzerverzetrad ondersteboven geplaatst is. De ene kant van dit rad is net even scherper dan de andere kant. De scherpe kant moet boven.
Ik voel de klikjes van de tiretteveer nog wel duidelijk (de klik bij de datum en tijdverzet) Ook is er nog weerstand bij het uitrekken van de kroon… Hoe aannemelijk is het dan dat alsnog de veer gebroken kan zijn?
Misschien zet ik ongemerkt bij het verzetten wat kracht op de kroon naar binnen toe Ik zal volgende keer eens proberen om de kroon naar buiten getrokken te houden tijdens het verzetten. Nu moet ik wel zeggen dat ik bij mijn andere auomaten (miyota en seiko uurwerken) de tijd niet anders verzet dan bij deze ETA en daar doen deze problemen zich niet voor…