Technische vraag Landeron 48

Ik heb een Titus met Landeron 48. En nu een storing, alles werkt nog maar resetten functioneert niet meer.
Ik heb het horloge open gemaakten zie dat de stop reset hefboom nog wel de stop functie heeft.
Voor de goede orde ik heb de veer even tijdelijk verwijderd om wegspringen te voorkomen.


Ik zie duidelijk dat de stop reset hefboom net niet de reset hammer pakt, de tweede keer drukken zou deze er achter moeten haken en deze terug naar de assen duwen.

Wat zou de oorzaak zijn, de hefboom te kort door breuk of slijtage, of komt de reset hammer niet genoeg terug na stoppen chronograaf en grijpt deze daardoor net mis?

Ik denk dat dit (zie pijl) excentrisch schroefje dat verhinderd,

1 like

Dient dat als fijn afstelling van de reset hammer?

De hammer spring part #8350 loopt wellicht niet soepel.en hammer 8219 kan worden tegengewerkt.
Dat kan trouwens ook door het excentrisch schroefje 3 cm schuin onder rechts ervan.
Heeft het tot nu toe altijd goed gewerkt?

2 likes

Nee, deze dient voor de fijn afstelling van de 8080, waarmee de driving wheel 8060 op de chronograph runner 8000 drukt.

Op de reset hefboom hoort een veer te zitten en die zie ik daar niet zitten… Die veer brengt de hefboom weer terug naar de uitgangspositie.

Vooral niet aan het eerder genoemde schroefje zitten! Ik zit in het buitenland kan je daardoor niet makkelijk een foto sturen maar een Landeron 48 foto kun je zelf makkelijk ter vergelijking op google vinden.

Haha in mijn enthousiasme om je te helpen heb ik er glad overheen gelezen dat je de veer verwijderd hebt…Sorry :grimacing:

Mijn ervaring tot nu toe met de Landeron uurwerken is dat de smering van de hefbomen van belang is. Uit de foto kan ik niet opmaken of daar een probleem zit. Hp1300 op de foto waar de pijl naar toe wijst: veer buitenkant hamer en een beetje in de u vormige opening van de hamer waar contact wordt gemaakt met de start hefboom.

Op het oog zie ik geen opvallende afwijkingen.

Als je zegt “resetten werkt niet meer” wat bedoel je dan precies?

Op de foto zie ik de hamer in de reset positie en de hartstukken in de goede stand staan…

Ik heb aan het excenter schroefje gezeten en dat helpt nog niet.
De hamer is verwijderd, schoongemaakt en gesmeerd. Resetten werkt als ik de hamer een kleine duw geef met een pincet, maar de hefboom die met de knop wordt bediend pakt de hamer niet.

Ik zit zonder mijn eigen referentiemateriaal mee te denken, maar als ik het me goed herinner drukt de reset de 1e keer op de start hefboom die de hamer Ă©Ă©n positie verplaatst en het meedraairad loskoppelt van het secondenrad. Nogmaals op de reset doet in principe hetzelfde en beweegt de hamer naar de volgende positie waarbij de hamer op de hartstukken slaat. Als dat laatste niet spontaan gaat zit er daar een obstructie/wrijfpunt

Op de foto met de pijl, zit er geen obstructie (braamje oid) op de rand van de hamer en/of de veer, ongeveer links boven de pijl?

Ik neem aan dat de veer goed gemonteerd is, nokjes in de uitsparing enz.

De eerste keer drukt de stophefboom op met het midden op de starthefboom. De chronograaf stopt,
De tweede keer als wordt gereset drukt de punt van de hefboom op de rand van de hamer volgens mij.
De punt haalt het net niet en beweegt er onderdoor.
Toch aan te veel excenters gezeten misschien?

Daar lijkt het wel op :disappointed:

bekijk eerst de service manual van de Landeron 48 om de werking te begrijpen: http://watchguy.co.uk/wp-content/uploads/2012/12/Le-Landeron-48.pdf

Geen van de excenters bepaalt of beperkt de stand van de “hammer” 8219; excenters zijn enkel voor het afstellen van de “coupling clutch” 8080 en de “sliding gear” 8100…
De stand van de “hammer” wordt bepaald door de “hammer spring” 8350.
Een goede werking is makkelijk te controleren door met een penhoutje de “hammer” van positie naar positie te bewegen, je duwt hem een stukje en dan “klikt” de “hammer” soepel verder door de “hammer spring” die in één van de positie uitsparingen valt.

In jouw geval “klikt” de “hammer” niet goed in de “stop” stand vanuit de “start” stand; check waarom dit gebeurd.
Soms is het vuil, soms klemt de hammer op één van de schroefjes, vaak is ook de “hammer spring” wat verslapt, je moet deze sowiezo monteren zodat er zoveel mogelijk spanning tov de “hammer” staat (schroefje los, spring naar voren duwen en schroefje vastdraaien) en, geloof het of niet; vet en olie kan je beter heel erg weinig of helemaal niet gebruiken, deze kruipt tussen de hammer en de brug en maakt de “aktie” van de hammer nogal snel minder (probeer maar met het penhoutje in droge, schone toestand en gesmeerd)

Succes met de reparatie!
BTW, als je willekeurig aan de diverse excenters gedraaid hebt, dan is de ingrijping van de tandwielen en de werking van de chrono ook niet goed meer…

1 like