Ik heb een Titus met Landeron 48. En nu een storing, alles werkt nog maar resetten functioneert niet meer.
Ik heb het horloge open gemaakten zie dat de stop reset hefboom nog wel de stop functie heeft.
Voor de goede orde ik heb de veer even tijdelijk verwijderd om wegspringen te voorkomen.
Ik zie duidelijk dat de stop reset hefboom net niet de reset hammer pakt, de tweede keer drukken zou deze er achter moeten haken en deze terug naar de assen duwen.
Wat zou de oorzaak zijn, de hefboom te kort door breuk of slijtage, of komt de reset hammer niet genoeg terug na stoppen chronograaf en grijpt deze daardoor net mis?
De hammer spring part #8350 loopt wellicht niet soepel.en hammer 8219 kan worden tegengewerkt.
Dat kan trouwens ook door het excentrisch schroefje 3 cm schuin onder rechts ervan.
Heeft het tot nu toe altijd goed gewerkt?
Vooral niet aan het eerder genoemde schroefje zitten! Ik zit in het buitenland kan je daardoor niet makkelijk een foto sturen maar een Landeron 48 foto kun je zelf makkelijk ter vergelijking op google vinden.
Mijn ervaring tot nu toe met de Landeron uurwerken is dat de smering van de hefbomen van belang is. Uit de foto kan ik niet opmaken of daar een probleem zit. Hp1300 op de foto waar de pijl naar toe wijst: veer buitenkant hamer en een beetje in de u vormige opening van de hamer waar contact wordt gemaakt met de start hefboom.
Op het oog zie ik geen opvallende afwijkingen.
Als je zegt “resetten werkt niet meer” wat bedoel je dan precies?
Op de foto zie ik de hamer in de reset positie en de hartstukken in de goede stand staan…
Ik heb aan het excenter schroefje gezeten en dat helpt nog niet.
De hamer is verwijderd, schoongemaakt en gesmeerd. Resetten werkt als ik de hamer een kleine duw geef met een pincet, maar de hefboom die met de knop wordt bediend pakt de hamer niet.
De eerste keer drukt de stophefboom op met het midden op de starthefboom. De chronograaf stopt,
De tweede keer als wordt gereset drukt de punt van de hefboom op de rand van de hamer volgens mij.
De punt haalt het net niet en beweegt er onderdoor.
Toch aan te veel excenters gezeten misschien?
Succes met de reparatie!
BTW, als je willekeurig aan de diverse excenters gedraaid hebt, dan is de ingrijping van de tandwielen en de werking van de chrono ook niet goed meer…