Technische vraag over automatisch horloge

hoi wits,

1, volgens mij maakt de snelheid niet veel uit, als de rotor maar rond gaat.
2, weet ik niet ik heb hier nooit opgelet.

mvrgr joost

Is de rotor de massa, of een bepaald rad in het horloge?

Beste Wits,

Of de rotor nu snel of langzaam beweegt maakt voor het opwinden niks uit ,het (zachte) tikken wat je hoort is de pal die in het palrad valt.

Bij het opwinden met ded kroon mag in ieder geval de rotor niet meedraaien. Gebeurt dit wel dan is er iets mis
met het mechaniek.(bij veel Japanse is deze test niet uit te voeren) we kunnen hierbij denken dat er iets mis is
met de koppeling tussen opwinden en automaat.

Je kan het voelen als je kroon in de opwindrichting draait en het horloge gaat trillen.
Is dit het geval zal je de beide wisselaars moeten vervangen.

http://www.horlogeforum.nl/read.php?9,1582,1595#msg-1595

Je kunt het natuurlijk ook zien bij een glasbodem.

Maar geldt dit echt voor alle uurwerken? Mijn (nieuwe) Airspeed XL doet het nl. wel…

Als de rotor mee rond draait bij manuele opwinding , is de smering van de automaat slecht, teveel of te weinig olie of verkeerde olie of op de verkeerde plaats olie. Bij oudere automaten kan het zijn dat er sleet is op de cliquetwielen (dubbele palwielen van de automaat).

Is dat een (potentieel) probleem, dwz. moet ik het laten nakijken onder de garantie?

Dit is niet het geval.

Sorry, is dat een antwoord op m’n vraag of ik 'm moet laten nakijken?

Ik heb nog eens gekeken. Bij wat meer opwinden via de kroon is het meedraaien v.d. rotor afgenomen; hij wiebelt nu alleen. Tony (heeft hetzelfde horloge) vertelt me dat de zijne dat ook doet.

Nu staat er in de handleiding dat bij het in gebruikt nemen er eerst een aantal slagen via de kroon moet worden opgewonden. Kan het zijn dat ik dat gewoon niet genoeg gedaan had, en de smering dus nog niet goed was verdeeld (of iets dergelijks)?