Technische vraag over automatisch horloge

Heb sinds kort een Tissot automatisch horloge.

Mijn vraag is gaat over de bewegingen van de massa.

Laad het horloge zich alleen op bij kleine bewegingen of laad het zich sneller op als de massa veel rondjes achter elkaar blijft draaien.

Bij kleine bewegingen hoor ik namelijk geratel, bij rondjes draaien hoor je alleen de massa en als de massa stopt hoor je weer geratel.

Het is mogelijk dat de benamingen niet kloppen.
Ben geen echte uurwerk kenner.

Vast bedankt.

SW.

Bij zeer kleine bewegingen kan het zijn dat er nog geen opwinding is, rekening houden met de transmissiewielen. Dus polsbewegingen kunnen misschien niet voldoende zijn wel armbewegingen. Hangt ook af van het caliber, opwinding in één of twee richtingen.

Een Valjouxcaliber maakt een geluid van de lagers. Ik weet nu niet welk caliber er bij jouw inzit.
Ook kan de masse ergens tegen komen (wrijven). ???

Wat mij wel opvalt is dat er ontzettend veel verschil zit in hoe soepel een rotor rond draait. Mijn Eberhard hoef je nauwelijks te bewegen hij gaat al “tig” keeer rond. Terwijl ik hier ook nog een vijfje heb liggen en dan moet je haast gaan schudden met het ding, wil die rond gaan.

Bidle, De eberhard zal waarschijnlijk maar in een richting opwinden, vandaar dat ie zo makkelijk “freewheelt” in de richting waarin ie niet opwindt.

Jouw seiko 5 windt in 2 richtingen op, zodoende dat ie iets moeilijker in beweging komt.

Thx,

Zal het vanavond thuis eens bekijken of die enkel makkelijk één kant op gaat. Of weet iemand waar ik dergelijke specificaties kan terugvinden. Kon het op de Eberhard site niet vinden.

Indien ik mijn Vostok-Europe een tijdje niet meer gedragen heb krijg ik hem alleen nog aan de praat door er een harde klap tegen te geven, of door hem op de grond (vloerbedekking) te laten vallen. Schijnt voor een Rus ‘‘normaal’’ te zijn. Heb hem reeds 2x naar Moskou teruggestuurd ( horloge 3,5 maand kwijt) zonder dat ze er iets aan hebben gedaan. Lijkt mij geen normale manier om horloge weer aan de praat te krijgen :smiley:
Wat mij betreft dus geen Rus meer in huis .

Eddie

Bij mij precies hetzelfde. Heb echt met het ding moeten gooien onderhand. Daarna deed ie het prima.
Soms deed ie het ook toen hij vol opgewonden was.

Gelukkig is ie nu verkocht.

vostok europe ken ik niet, ik heb een oude vostok die het prima doet, wel zit er een zeer groot verschil in afwerking met bijvoorbeel mijn poljot. Die poljot is eigelijk perfect afgewerkt.

Het betreft:

Tissot Le Locle Automatic Chronograph Valjoux
Movement Caliber: 7750 MECHANICAL AUTO. CHRONOGRAPH
Function(s): DAY/DATE
Power reserve: 46 hours.

Soms draait de massa idd veel ronden achter elkaar.
Ik denk dat hij beide kanten oplaad. Reacties en geluiden zijn hetzelfde.

Verder is het zo dat als je de massa langzaam laat bewegen je het geratel (zelfde geluid als je aan de kroon draait om op te laden) hoort en dat de kroon dan tevens draait.

Het lijkt er dan namelijk op dat hij alleen dan oplaad omdat de kroon niet draait als de massa vele ronden achter elkaar draait.

Vast bedankt voor de reacties.

is een kwaaltje van de 7750, heeft mijn Sinn ook
Dan voel je hem echt schudden op je pols.

Maar, laad hij als hij snel rond draait wel of niet op??

Een valjoux 7750 wind maar in een richting op, de andere richting op niet en draait dus alleen de rotor. Vaak draait ie zo snel dat dat het horloge ervan trilt aan je pols. Ook bekend als het de “7750 wobble”

Het geluid wat je hoort rangschik ik altijd in de categorie “mechanische geluiden”. Iets wat draait in een lager zal geluid maken, ook nog versterkt door de (klank) kast van het horloge.

Een kroon draait niet mee als de rotor het horloge opwind. Bedoel je niet een ander onderdeeltje ?

Als het horloge langzaam heen en weer gaat hoor je het oplaad geluid dat je ook hoort (of een zelfde soort geluid) als je aan de kroon draait.

Als je dat geluid hoort draait de kroon met de klok mee. Dit is de tegengestelde richting als dat je het horloge oplaad met de kroon.

Enige idee iemand??

Sorry,

Het geluid dat het horolge maakt bij het draaien van de kroon is anders als het langzaam bewegen van de massa.

Wel is het zo dat bij langzaam bewegen de kroon met de klok meedraait.


Gaat 't over deze Vostok Europe ?
doet 't bij mij nog steeds prima , heb ook nog een paar vintage vostoks die doen het het ook goed.

Een ander technisch vraagje: hoe sterk zijn die rotor constructies eigenlijk? Ik heb wel eens gelezen over de efficientie van zware (gouden) rotors, maar hoe zwaarder ze zijn, hoe meer kracht er op de lagers en uiteindelijk de as wordt gezet.
Een mooi/duur horloge doe je waarschijnlijk af bij het zwaardere werk, maar wat bv. als je iets stevig uitklopt? Dat is nu typisch het soort beweging waarbij behoorlijke versnellinging optreden - kan een beetje automaat daar zonder meer tegen?

goeie vraag! ik ben ook benieuwd…

Niemand weet het antwoord?

Heb nog geen enkele Valjoux 7750 tegen gekomen waarvan de bati (brug waar de massa of rotor op bevestigd is) is afgebroken. Vroeger kwam men dat meer tegen bij bv. ETA 2783.
De lagers bij de valjoux zijn groot en degelijk gemaakt. Zodra er een stoot gegeven wordt zal de massa ,door het makkelijk ronddraaien, de stoot opvangen door te draaien.
Het is altijd mogelijk dat de kop bevestigingsschroef van de rotor eraf springt wanneer deze tevast is aangedraait.

Is er niemand die mijn vragen kan beantwoorden??

  1. laad het horloge zich op tijdens langzame bewegingen, bij snel ronddraaiende massa of in beide gevallen.

  2. Hoe zit het met het draaien van de kroon (tegengesteld van handmatig opwinden) als de massa beweegt.