Technische vraag over het plaatsen van horlogeglas

Hoi,

Ik heb een vraag over de plaatsing van glas in een (Seiko) horloge (type SKX007/009).

Ik heb bij Crystaltimes passend double domed saffier gekocht, inclusief een nieuwe bijpassende glaspakking. Ik heb handschoenen om geen vingerafdrukken op het glas te laten komen. Ook leg ik een zacht doekje tussen het saffierglas en de pers om beschadigingen te voorkomen.

Ik ben van plan om de nieuwe glaspakking (met de afgeschuinde binnenzijde van de pakking naar boven gericht) op de bodem van de zitting van het glas te plaatsen, het glas zo recht mogelijk in de zitting te plaatsen, en daarna het glas met een glaspers met veel gevoel op zijn plek te duwen.

Kan ik nog iets doen om dit proces beter te laten verlopen? Zie ik nog iets belangrijks over het hoofd?

Ik ben erg benieuwd naar jullie aanbevelingen of tips :slight_smile:

Misschien een paar youtube filmpjes kijken?
https://www.youtube.com/results?search_query=how+to+sapphire+wrist+watch+press

Heb ik al gedaan en ook veel van geleerd :wink:

Je zet eerst de glaspakking in de kast, inderdaad met schuine kant naar boven en dan pers je het glas in de glaspakking.
Als je het zo doet en goed passende stempels gebruikt dan gaat het helemaal goedkomen.

1 like

Top, bedankt Floris!

1 like

Check naderhand rondom of het glas exact overal even diep zit. Kast een stukje draaien en nog een hengst geven. :slight_smile: In elk geval mijn glazenpersen zijn niet 100% vlak meer.

2 likes

image

Die heb ik ook hoor… In de garage. :wink:

Als-ie goed geplaatst is met de juiste ponsen, kun/mag je flink kracht zetten met zo’n Bergeon pers.

1 like

Klinkt raar,maar ik gebruik een kantelbare bankschroef met 2 teflon platen waar tussen ik de kast met glaspakking zet met daarop het glas zelf en dan maar aandraaien…tot nu toe altijd gelukt,althans met vlakglas,want met een convex glas lukt dat niet zonder malletje .

2 likes

De pers is geen garantie voor rechte plaatsing. Ik duw het glas altijd voorzichtig eerst met mijn vingers aan onder veel ronddraaien en turen om het zo recht mogelijk te krijgen. Dan gebruik ik de pers om het echt vast te zetten.

2 likes

Iedereen bedankt voor de tips en aanwijzingen! Zodra de bestelde RVS chapterring is gearriveerd, ga ik alles in 1 keer plaatsen. Uiteraard houd ik jullie op de hoogte van mijn ervaringen :wink: