Tja, de titel zegt het al: kun je een PVD-laag (die zwarte laag op horloges) verwijderen? Ik heb een duiker op het oog die in het verleden gePVDd is. Op sommige plaatsen is de laag er afgestoten.
Persoonlijk vind ik horloges met een PVD-laag niet mooi. Maar het horloge in kwestie is wel heeeeel fraai! Vandaar mijn technische vraag of het eraf kan.
Ik heb er in het geheel geen ondervinding mee, de vraag is mij nooit gesteld geweest in het atelier.
Ik zou altijd eerst proberen met polijstpasta (groen) en een harde feuter, zoals ik staal polijst. Indien dit niet gaat zou ik overgaan met een schuurpapiertje en zien wat dit geeft.
Verder kan ik er geen raad voor geven.
de vraag is bij het horloge dat je laat zien of de kast wel van staal is als je de pvd laag eraf haalt, ik zal bijna denken van niet. De kast zal eerder iets van messing oid zijn, dan zul je hem toch ook nog moeten laten verchromen oid als de pvd laag eraf is.
Goed punt, maar ik weet dat het horloge origineel gewoon staal is. Daarom wil ik het ook weer (laten) herstellen. Als de pvd-laag eraf is, moet het natuurlijk weer geborsteld worden etc.
Aanvullend: Dorian verwees naar een draadje op een ander forum. Daar stond de volgende zin:
“Hydrochloric Acid 32% zapped it right off .This stuff is also known, in UK at least, as Spirit of Salts.Immersion was for about 4 hours with careful examination after each 30 mins.”
Nu durf ik wel te stellen dat mijn Engels wel goed is, maar ik zou niet weten hoe ik ‘hydrochloric acid 32%’ zou moeten vertalen. Bij scheikunde heb ik niet goed opgelet, maar ik gok zoutzuur… Weet iemand hoe dat in het Nederlands heet?
Wel opletten, zoutzuur doet alles roesten, ook in de directe omgeving.
Na het verwijderen van het uurwerk en glas, in een glazen bokaal leggen en buiten zetten. Wel de veiligheidsmaatregelen in acht nemen, handschoenen gebruiken die tegen zuren bestand zijn en de dampen niet inademen.
Niet langer dan nodig in het zuur laten liggen.
Ja, dat zoutzuur-verhaal vind ik tot nu toe behoorlijk heftig… Dat roesten spreekt me niet zo aan.
Ondertussen heb ik van mijn tandarts gehoord (…) dat veel gebitsprotheses ook gePVDd zijn. Natuurlijk niet zwart, maar wel vaak goud of zilver. Hij heeft me een adres gegeven van een bedrijf dat een PVD coating kan verwijderen. Ik ga ze vandaag nog contacten.
@Henrik: ja, dit is idd het betreffende horloge! Afhankelijk van de mogelijkheden (lees: kosten) van het PVD verwijderen zal ik een bod doen.
Hier nog een voorbeeld van een Favre-Leuba met Valjoux… Het horloge dat ik op het oog heb (zie een paar postings hierboven) heeft nog wel meer aandacht nodig: opnieuw opmaken en her-lumen (zou je dat zo kunnen zeggen, eigenlijk?)