Technische vraag: Wijzerplaten

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd hoe het zit met de bevestiging van wijzerplaten op uurwerken. Is hier een algemene manier voor? Bevestiging met schroefjes? Hoe dan los te maken en weer bevestigen?

Hopelijk kunnen jullie me iets ‘wijzer’ maken;-)

Gr Thomas

Je zult niet op veel wijzerplaten ‘schroefjes’ aantreffen. Die zou je moeten zien toch? Vaak worden ze min of meer vast 'geklonken’waarbij de achterzijde van de wijzerplaat klemt op (de rand van) de kast. Er zijn vast nog wel ander methoden maar die zullen zeker volgen in dit topic :slight_smile:

hans

Ok en ook niet aan de achterkant? (had ze aan de voorkant uiteraard nog niet gezien) Je ziet wijzerplaten te koop staan met bevestigingspinnen aan de achterkant. Zoals deze: http://cgi.ebay.com/Omega-Seamaster-Calendar-Gents-1950s-Vintage-Watch-Dial-/300582318465?pt=Wristwatches&hash=item45fc1a3181

Ik zat me dus af te vragen hoe die bevestigd zitten in het uurwerk. Als het geklonken zit zal het geen makkelijk klusje zijn om het netjes te vervangen denk ik?

Zo’n type wijzerplaat wordt met 2 schroefjes, aan de zijkant van het uurwerk vast geklemt. Dus die pinnetjes steken in gaatjes, waarna ze met kleine schroefjes geborgen worden vanaf de zijkant.

Beste Thomas,

Naast de bevestiging met schroefjes vanaf de zijkant is er nog een tweede, oudere methode en die werkt met zogenoemde suikerbroodschroeven. Dit zijn schroeven die aan de onderzijde, net boven de schroefdraad voorzien zijn van een kraag die aan één zijde gedeeltelijk is weggeslepen. Deze scherpe kraag snijdt een groef in de (vrij zachte) pootjes achterop de wijzerplaat.

Bij het monteren van het uurwerk dient zo’n schroef eerst zo ver mogelijk te worden aangedraaid, maar wel dusdanig dat het gat waarin de stift past wordt vrijgehouden. Nadat de wijzerplaat op het uurwerk is gezet, draait men de suikerbroodschroef ongeveer een halve slag naar links, waardoor de kraag in de stift wordt gedraaid en deze mede door het terugsdraaien van de schroef wordt vastgeklemd. Teneinde de wijzerplaat te kunnen verwijderen moeten deze schoeven dus naar rechts worden gedraaid en daar gaat het heel vaak mis, want doordat de positie van de uitsparing in de kraag in de meeste gevallen niet zichtbaar is wordt er nogal eens ‘gegokt’ met alle risico op schade. En helaas zie ik dat laatste veel te vaak!

Een bekend voorbeeld van een uurwerk waarin deze bevestigingsmethode wordt toegepast is het Omega 321-caliber, dat o.a. te vinden is in oudere Speedmasters.

Met vriendelijke groet,
Robbert

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben weer iets wijzer geworden:-)