Technische vraag: zakhorloge

IK heb hier een zakhorloge van iemand liggen.

Het loopt, maar na een tijdje blijven de uren en minutenwijzer staan. De kleine sekonde loopt vrolijk door, gangreserve is ongeveer 2 dagen. De wijzers laten zich wel verstellen dmv het indrukken van de kroon. Wat is hier mis ?

Ik heb effe snel geprobeerd om de opwindas eruit te krijgen om zodoende het uurwerk eruit te kunnen halen. Dat is niet gelukt.
In het uurwerk op de as zie ik een aantal tandwieltjes zitten, zie geen mogelijkheid om deze eraf te halen. Er zit wel een klein schroefje bij de kroon zoals bij mijn Unitas uurwerk, maar dat is de bevestiging van een of ander verend mechanisme voor de kroon. Iemand een idee ?

Het uurwerk lijkt groter als de doorgang. Moet het uuwerk door de voorkant eruit? De achterkant kan open, waaronder nog een dekseltje zit. Aan de voorkant zie ik een rand rondom, ong 5 mm vanaf het glas

Het betreft overigens een Haviro zakhorloge, swiss made, uurwerk is ook van Haviro. Google levert niet veel op.

je eerste vraag over de stilstaande wijzers is makkelijk te beantwoorden: het minutenpijpje (het “tuutje” waar de minutenwijzer opzit) zit niet vast genoeg op de as van het centrumrad geklemd.
Dit minutenpijpje zit met een “friktie-klempassing” op die as geklemd; die passing is normaal gesproken strak genoeg om de minutenpijp (en dus de wijzers) mee te laten draaien als het uurwerk gewoon loopt, en los genoeg om te slippen als je de wijzers versteld met de kroon.

Dit is op te lossen (wel op eigen risiko als je het zelf wilt doen!): de wijzers, wijzerplaat en uurrad demonteren; minutenpijp eraf halen (Presto wijzertrekker); minutenpijpje op de juiste plek (gebruik loupe en zoek naar “deukje”) ietsje indrukken met een nagelkniptangetje.
Zoals altijd bij horlogemaken is dat eigenlijk niet zo moeilijk, maar het is nog veel makkelijker om het verkeerd te doen: dus oppassen dat je het pijpje niet helemaal platdrukt en liever 5x proberen, dan 1x te plat.

Het weer op de as drukken van het minutenpijpje op de as (het beste met een ponsendoos - “treibniet”) gaat dan met een “klik”; als het goed is is er dus een redelijke “friktie” te voelen als je de wijzers versteld; echter te strak en de tandwieltjes gaan kapot.
Let op: bovenstaand beschrijft een redelijk standaard uurwerk, heel oude zakhorloges kunnen beduidend afwijken!

De meeste zakhorlogeuurwerken gaan via de voorkant uit de kast.
Het opwindasje zou normaal gesproken te verwijderen zijn door dat kleine tiretteschroefje een halve tot 3/4 slag los te draaien? of is het een bijzondere konstruktie??
Wellicht een Amerikaanse kast, waarbij de kroon blijft zitten en het uurwerk er gewoon uit “gekanteld” kan worden??
Misschien dat een fotootje wat duidelijkheid kan brengen.

Voor de duidelijkheid: als het een dierbaar erfstukje van een kennis is, zou ik willen adviseren om eerst op een slopertje te oefenen :smiley:

Paul

edit: de op het plaatje ingetekende strepen stellen dus de Presto trekker voor; de plaats waar je het pijpje nauwer moet drukken is het deukje wat ongeveer in het midden van de verdunning is getekend!