Ben bezig met een van mijn laatste aanschaffen na te kijken. En kwam tot de conclusie dat het anker niet meebeweegt zodra je de balans in beweging zet.
Nu heb ik met een houtje voorzichtig een tikje tegen de vertanding gegeven,en dan beweegt het anker wel maar stopt de balans ermee alsof je op de rem trapt. Wat is er dan mis?
B.V.D. Andre
Ben ondertussen wel aan het proberen de balans uit te lijnen met het anker.
Waarschijnlijk zit het impuls steentje (het robijntje of safiertje aan de balans, welke contact maakt met het anker) óf
1: afgebroken, of
2: hij is naast het ankervorkje belandt.
Probleem 1 is de meest serieuze. Misschien is het efficiëntste om dan op zoek te gaan naar een compleet nieuwe balans assemblage.
Probleem 2 is een klein probleem wat veroorzaakt kan zijn door een schok. Er zit in het midden van het ankervorkje een klein ijzerdraadje welke moet voorkomen dat de impuls steen buiten de vork terecht komt. Het kan zijn dat deze verbogen is. Deze kun je voorzichtig proberen terug te buigen. Dan slechts de balans goed terugplaatsen zodat het steentje in het ankervorkje valt en je klokje tikt weer.
Kan je balans vrij bewegen? Of lijkt hij maar slechts naar 1 kant te kunnen uitwijken? Als hij vrij kan bewegen is waarschijnlijk het steenje kapot.
Het is dus inderdaad probleem 1, maar nu heb ik een complete balans assemblage overgezet. En ben al een stap verder van helemaal niet lopen naar netjes lopen. Misschien iets e snel of te langzaam maar dat komt ook wel in orde
En dat voor iemand die meestal niet het geduld heeft om hele kleine priellige dingen te doen.
Enorm bedankt voor het advies,heb weer iets geleerd en een ervaring rijker.Dat ondanks veel waarschuwingen dat Eterna onderdelen niet op elkaar passen zelfs al zijn de calibers gerelateerd aan elkaar. Nu toch uit eigen ervaring weet dat dit niet altijd opgaat. Bijv. dus met de 1488K en de 1489K.
Even een kleine reaktie er achteraan,de Eterna loopt nu dus vanaf 12:00u en hij loopt om precies te zijn 2 en halve minuut voor. Heb hem ondertussen ook al tikje naar de min afgesteld. Dus ben benieuwd.