Technische vraagjes

Beste kenners,
Gaarne had ik advies omtrent het volgende: Ik heb horloge-olie en een setje oliegevers besteld, aangezien ik voornemens ben om voor de 1e keer zelf een uurwerk te demonteren en te reinigen en oliën.Nu vraag ik me af hoe krijg ik de olie vanuit het flesje in de gever?-Moet je de gever gewoon in het flesje steken , zodat hij een druppel opzuigt of gaat dit anders te werk?-En hoe bepaal je welke gever je moet gebruiken?

Indien mogelijk nog een gecompliceerder vraagje:Van een seiko 7005 is een wieltje kapot-Ik weet echter niet of dit het zgn center wheel of third wheel is, aangezien ze er identhiek uitzien. Weet iemand waar je deze wieltjes en evt een nieuwe veer voor dit model kan krijgen?

Bij voorbaat dank voor jullie advies,

Groetjes,

Eddie. :frowning:

Hallo Eddie.
De oliegevers die ik ooit bij hobbyklok heb aangeschaft bestaan uit 6 superdunne lepeltjes in oplopende maat.
Deze doop ik in het flesje en kijk met een 4x loep of de druppel aan het lepeltje hangt , daarna op het lagertje of asje aanbrengen, pas op dat het flesje niet omvalt.
De dikte van de gever gok ik altijd, hangt af hoeveel je nodig hebt.
Ik ben geen horlogemaker maar zo doe ik dat altijd.
Onderdelenboeken en zelfts werkplaatshandboeken waren altijd te downoaden bij Seiko Australie, maar dit kan ik helaas niet meer terug vinden.
Je kunt beter een Seiko slopertje op ebay Amerika aanschaffen, deze kosten niet veel en mocht er weer een schroeje wegspringen dan heb je tenminste een aardige voorraad.

Groet Chris

Als je onderdelen van een seiko 7005 zoekt, geef me maar even een mailtje, daar heb ik zat van :smiley:

Of evt. een compleet uurwerkje, heb je alles bij de hand, in case of…(tu)

Een horlogemaker gebruikt altijd zo dun mogelijke oliegevers om niet teveel olie te geven. Het oliereservoir in de rubi mag voor 2/3 gevuld zijn voor mechanische horloges, 1/3 voor quartsen.
De olie doe ik uit het flesje met een schroevendraaiertje zodat er een lek aanhangt die ik dan in een oliepotje doe. ( ik gebruik 7 soorten olieen en vetten voor één horloge).

Voor het Seikoonderdeel kijk even op de technische fiche Seiko hanteert een ander nummeringsysteem en benaming dan de zwitserse industrie. http://service.seiko.com.au/pls/seiko/f?p=104:1:1921620434021807

Hallo mannen,

bedankt voor jullie reacties en Lucien ik heb je een PB gestuurd,

met vr groet,

Eddie. :slight_smile:

Die werkplaatshandboeken zitten tegenwoordig achter een username/password weggestopt :frowning: