Tecnische vraag: Balansveer Heuer stopwatch

Technische vraag: Hoe zit een balansveer bevestigd aan een balans ?

Ik ben bezig aan een HEUER stopwatch (uurwerk 7710) die niet werkt. Het probleem kwam redelijk snel aan het licht. Er zat geen balansveer in, de balans zit er wel in. Ik kan niet zien hoe dat vastgezeten heeft aan het middelpunt van de balans. De rest lijkt te werken.
Kan die balansveer los vervangen worden of moet er een complete balans in ?

Wie koopt nou zoiets ? Ik blijkbaar :smiley:
Betere vraag: Wie verkoopt nou zoiets :stuck_out_tongue:

Lucien Schreef:

Wie koopt nou zoiets ? Ik blijkbaar
Betere vraag: Wie verkoopt nou zoiets

Stel je voor, de verkoper heeft het eerst nog gekocht ookā€¦ :smiley:

De balansveer zelf zit met een pin (wig) vast aan een messing busje, dat busje schuif je klemmend op de balansas; wel in de juiste positie, anders is de balans niet ā€œin the beatā€ (impulssteentje in plateau moet met de balans in rustpositie precies in lijn staan met hartlijn balanswiel-ankerwiel)

Op zich niet zoā€™n moeilijke klus, ware het niet dat er slechts voor weinig uurwerken kant en klare balansveertjes verkocht worden, wel universele veertjes met een gegeven sterkte die je zelf moet ā€œafstellenā€, maar dat is een klus voor horlogemakers van het kaliber Freddy, niet voor ons, simpele knutselaars; ik denk dat ik een komplete balans zou kopen of een andere sloper zou zoeken met een goede balans. (wel met veer natuurlijk :smiley: )

Wat ik me wel afvraag: wie koopt zoiets nou? :smiley:

Succes,
Paul

Ik zou ook uitkijken naar een komplete balans.
Spiralen zijn niet zo makkelijk te vinden, worden alleen geleverd voor fabrikanten die ze nodig hebben voor een caliber.
Ik heb wel wat spiralen liggen (ongemonteerde) maar het moet de juiste zijn.
Heb hier ook zo een paar (zak)horloges liggen met de gedachte van een spiraal te vinden, maar is niet makkelijk.