Het wringt al enige tijd bij me hoe de horloge wereld zich ontwikkelt, laten we het vorm over substantie noemen, maar wat mij betreft is het wel een teken. Waar zijn de innovaties? Waar is de afwerking? Waar is de race om de gecompliceerde horloges?
In 2015 werd dit meesterstuk gemaakt, de ontvangst? Meh, boeieuh, staat geen patek op. Iemand spuit een wijzerplaat uit de normale linie (ok, betrekkelijk) in mint groen en opeens is het unobtainium.
Of word ik oud en cynisch? Vind de rest van hf dit wel een goede ontwikkeling?
Horloges hoeven wat mij betreff niet per se gecompliceerd te zijn. Nieuwe productietechnieken zijn ook mooi. Maar dat een lelijke blauwgroene wijzerplaat ineens de hype wordt zegt veel over hoe de horloge-industrie haar geld verdient. FOMO, hype, ergens bij willen horen. Uiteindelijk gaat het om een heel menselijke eigenschap. Namelijk een identiteit hebben.
En de een is daar gevoeliger voor dan de ander. De een moet en zal die lelijke blauwgroene wijzerplaat hebben en die showen (kijk mij eens hip zijn en bovenaan de apenrots staan). De ander (ik bijvoorbeeld) koopt een volkomen incourante Credor en gaat die lopen showen. Een derde koopt weer een zoveelste Rolex waar tienduizenden anderen mee lopen. Het is allemaal het je aanmeten van identiteit.
Daarom gaan NFT’s en the metaverse ook zo groot worden. Al die merken zoals Patek zijn al lang niet meer bezig met horloges, maar met identiteit. Die moet je straks niet alleen offline, maar vooral ook online in de virtuele wereld gaan onderhouden.
Patek gaat ooit gegarandeerd NFT’s aanbieden aan mensen die een fabrieksgecertificeerde Patek Tiffany dial hebben. En die NFT gaat meer waard worden dan het horloge zelf.
En ik maar denken dat Patek juist niet op de stalen hype train wilde stappen.
Naarmate een merk meer van dit soort hypes probeert te creëren trekken ze steeds meer, maar minder interessant publiek wat mij betreft. Influencers, rappers, en weet ik wat meer gaan met je merk aan de haal.
Door naar het bewonderen van merken die stijl, elegantie en ambacht nog echt hoog in het vaandel hebben.
Een perfecte reactie. Uiteindelijk zou dit gedoe het merk Patek Philippe wel eens kunnen schaden. Een Patek Philippe met een Myota uurwerk zou idioot zijn maar zou dit al die oppervlakkige figuren wel opvallen? Ze willen vooral laten zien hoeveel geld ze wel niet hebben en dan is vooral het merkje heel belangrijk.
Wereld’s enige automatic chronograph met GMT en alarmfunctie
The Opus Magnum – not just for FORTIS, but for the entire watch world. Today, the FORTIS Daybreaker Stealth is still the world’s first and only chronograph with UTC/GMT functionality and a mechanical alarm. In order to achieve this, we specifically modified and patented our own calibre – the F-2012. You can view the second time zone through the viewing window at 12 o’clock and the AM/PM display is highlighted in colour in another window.
Voor mij ook Vacheron Constantin en Jeager-leCoultre. Brede en vooral elegante collecties. Mbt de zeer gecompliceerde snoepjes doen deze merken niet onder voor Patek Philippe. Het Tiffany blauw is buitengewoon lelijk. Als mensen daar dan miljoenen voor betalen noem ik dat zeer decadent.