Tekent u de petitie van de Europese Beroepsvereniging van Horlogemakers?

Onderstaande tekst komt van de website van de Confédération Européenne des Association d’Horlogers Réparateurs (mijn vrije vertaling: Europese Beroepsvereniging van Horlogemakers), om de strijd aan te binden tegen de monopolisering van de uurwerkonderdelen. Als u het eens bent met de vereniging kunt u op de website die onder aan de tekst staat de petitie tekenen:

[i]WAT DENKT U ? …

U bezit een horloge, een merkhorloge waaraan U houdt !
Dit horloge loopt niet meer, had een ongelukje (gebroken glas, …) of heeft een onderhoud nodig.
Dan stelt U vast dat U, alhoewel eigenaar ervan , U niet vrij bent het te laten herstellen waar en bij wie U wenst !

De grote Zwitserse horlogemerken passen inderdaad sinds enkele tijd volgende politiek toe : ze leveren geen onderdelen meer aan zelfstandige herstellers en ateliers. Dit betekent dat U als klant voor het in orde brengen van uw horloge verplicht wordt dit naar een officiële verdeler (winkel) van het merk te brengen die het weer zal doorgeven aan een door het merk geaggregeerd atelier. U wordt hierdoor verplicht de levertijd en de prijs te aanvaarden die door het officiële merkatelier opgelegd worden en dat zelfs kan beslissen dat uw horloge nu te oud geworden is om nog hersteld te worden. Uw horloge wordt dus op uw kosten (en risico?) en meestal zonder U hiervan op de hoogte te stellen naar een centraal atelier gezonden, soms zelfs in het buitenland.

Het werk zal dikwijls insluiten dingen dat U hebt niet vraagt, maar moet betaald, zoals een nieuwe wijzerplaat, nieuwe wijzers …
Uw horloge wordt dus hersteld op hun voorwaarden of wordt onherstelbaar.

De vrije concurrentie wordt hierbij dus met de voeten getreden en de betrokken merken respecteren het vertrouwen niet dat U in uw vaste hersteller -een ervaren uurwerkmaker- stelt !

Daarom heeft onze Europese Beroepsvereniging een klacht ingediend bij de Europese Commissie.

Of vindt U zoals wij dat deze situatie niet aanvaardbaar is, dan is dit een mogelijkheid om ook uw mening uit te drukken tegen dit monopolie waarvan U, als verbruiker, ook het slachtoffer bent, door deze petitie te ondertekenen.[/i]

http://www.ceahr.org/index.php?cat=rev&lg=nl

Volgens de nieuwe Nederlandse spelling hoeft u niet meer met een hoofdletter :slight_smile:

Verder ga ik niet ondertekenen, vind het wel goed dat ze zoiets organiseren, maar ik voel me er niet makkelijk bij om op een of andere vage website zomaar mijn complete gegevens neer te zetten.

Het is de website van de Confédération Européenne des Associations d’Horlogers Réparateurs waarvan o.a. Freddy lid is.

Check. Ben ook bang dat als een van mijn horloges voor service naar Zwitserland moet men mij in de database (zwarte lijst) kan terugzoeken en mij vervolgens extra gaat belasten… Kan het niet anoniem?

Die extra belasting betaal je nu al. :smiley:

Wij hebben zelfs een boek samengesteld met allemaal facturen en bestekken die opgemaakt geweest zijn door de fabrieken , om deze praktijken van monopolisering aan te tonen, en over gemaakt aan Europa.

Morgen is jouw merkhorloge eens stuk, de prijs die je zal overgemaakt worden van de fabriek zal je van gedacht doen veranderen.
Een petitie is nooit anoniem.
Als wij alleen als horlogemaker (voor de weinigen die er nog zijn ) moeten strijden om rechtvaardigheid en opkomen voor de klant , is dit op voorhand al een verloren zaak. Wij moeten ook de stem van de klant (gebruiker van het horloge = U) laten mee stemmen, want het bent U die moet betalen.
Indien deze situatie blijft zullen er veel klanten over gaan naar plakmerken.
Het is in ieders belang dat deze strijd gevoerd wordt.

Het was een grapje. Ik ben natuurlijk ook helemaal tegen dit monopolie, aan de andere kant het zijn nu eenmaal hun onderdelen. Ik ga wel tekenen hoor.

Ikzelf ben voor kleinschaligheid en bovenal zelfstandigheid, ik vind het dan dus ook een hele foute zaak dat dit zo wordt gespeeld, daarom teken ook ik de petitie. Wat is eigenlijk de bedoeling van dit spel? … Willen ze (de leveranciers) het alleenrecht of willen ze nog meer geld verdienen… ?

Re: Tekent u de petitie van de Europese Beroepsvereniging van Horlogemakers?