Tekst ingegraveerd Omega binnenzijde

Hallo,

Onlangs is mijn Omega ter reparatie opengemaakt. Hierbij werd een tekst aan de binnenzijde van de deksel geconstateerd. De horlogemaker gaf aan dat dit vermoedelijk is gedaan door een reparateur bij een schoonmaakbeurt. Ik kan alleen niet exact herleiden wie of wanneer dit gedaan heeft/is.

Wellicht heeft iemand dit vaker gezien en kan deze exact vertellen hoe ik het moet lezen:

Tekst
W1061
(Omega) 382712

Plaatje

Als het goed is komt het horloge uit 1999. Vind de geschiedenis ervan wel mooi.

Bedankt!

Dat is onleesbaar.

De gravures worden gedaan door horlogemakers om aan te geven wanneer ze ene horloge geserviced hebben en wat eraan gedaan is. Iedereen heeft zijn eigen manier.

2 likes

Dat gaf de horlogemaker aan ja. Echter, er zal toch een soort van logica in moeten zitten. Soms kan je uren over iets nadenken en zie je het nog niet, maar als je het antwoord dan hoort denk je; aaah zo.

Ik hoop op zo’n moment.

De enige logica die er in zit is die van het individuele atelier/bedrijf. Helaas maar het is nu eenmaal zo.
Sommige hebben een nummer, andere een datum of een datumcode, sommige een combinatie daarvan.
En als het goed is noteren ze ergens wat ze precies gedaan hebben bij die reparatie/servicebeurt. Maar ook dat is individueel.

Ah, dat wordt lastig. Wellicht is het door Omega zelf gedaan gezien het logo, maar dat is gokken. Bedankt beiden voor jullie antwoord.

Het lijkt alsof het gewoon met potlood is gedaan.

Een gegraveerde omega, de laatste letter van het Griekse alfabet en een bijbels symbool voor het einde… In combinatie met de cijfers 382712 denk ik dat deze horlogemaker jou ervoor wil waarschuwen dat de wereld op 3 augustus 2712 zal vergaan. W staat voor waarschuwing, 1061 waarschijnlijk voor het aantal keren dat hij deze in de deksels van de door hem gereviseerde horloges heeft gekrast. Jij zult het dus wel overleven, maar voor je betoverachterkleinkinderen die je horloge zullen erven, is het oppassen geblazen… :fearful:

3 likes

Ik heb me vaak genoeg verwonderd over dit soort inscripties. Je gaat er denk ik niet achter komen. Wel vind ik, maar da’s een andere discussie, dat je als horlogemaker geen recht hebt om botweg in het bezit van een klant te gaan zitten krassen. Een fine-line marker werkt ook perfect, en is er met een doekje en alcohol ook zo weer uit.

Ik dacht al zoiets. Dat zal de waarde van het horloge wel doen stijgen!

1 like

And let the world know! :tired_face: