Van de week een ETA 6497-1 in de revisie. Viel mij op hoe weinig onderdelen het eigenlijk waten en bedacht mij dat we met dit uurwerk de opleiding begonnen in Schoonhoven.
In een hele dag wel 3 of 4 keer geheel uit en weer inelkaar, hard werken vond ik toen en tot overmaat van ramp ook nog een keer met alle steengaten eruit persen en weer terug persen met de juiste hoogtelucht.
Was je toch een behoorlijk deel van de dag mee zoet.
Even aantal onderdelen geteld van de 6497-1: totaal ongeveer 38 stuks waarvan 11 raderen (iets met tanden eraan) en 12 schroeven.
Ook deze week ook een ETA 2365 in de revisie met een simpele datummechaniek en handopwinder. Nu loopt het iets op naar zo een 55 onderdelen inclusief de kast.
Vandaag was een ETA 7751 aan de beurt. Nu komen we in de meer serieuze aantallen onderdelen: 133 stuks inclusief de kast onderdelen. Dit waren 18 raderen, 11 veertjes een hele hoop schroeven en nog veel meer andere onderdelen.
Als je de revisie kosten bekijkt die je bij de service centra (Omega drie wijzer 750 euro en chronograaf 950 euro als voorbeeld) maar ook bij de vrije horlogemakers bekijkt zie je dus dat er niet direct een 1 op 1 verband is tussen aantal onderdelen en de revisie prijs.
Ik denk dat dat ook niet te relateren is.
Manuren, overhead, marge, marketing, etc, wordt allemaal doorgerekend aan de klant.
Een groot merk heeft meer van dergelijke kosten dus zal een hogere prijs aanrekenen. Mensen denken dat dat automatisch betekent dat de kwaliteit hoger is.
Terwijl een kleine horlogemaker die voor zichzelf werkt misschien wel meer tijd kwijt is, met meer aandacht handelt en toch een lagere prijs rekent.
Hangt er ook van af hoe je telt. Ik heb de losse onderdelen geteld. Als je ook de lagers loshaalt, paspennen, chatons, etc, de hele balanskloof met kompas etc. dan kom je best nog wel hoger uit.
Mijn getallen zijn puur wat in een normale service aan onderdelen heb liggen als ik hem demonteer voor de schoonmaak machine.
In de planning staat een 861 voor volgende week, ik zal die ook eens tellen op mijn manier. Heeft nagenoeg hetzelfde aantal onderdelen als een 1861.