Beste lezers,
In mei 2020 ben ik wat toegetreden tot het forum en had meteen een gecompliceerde vraag. Of iemand een Telda kon repareren. Ik wist nog heel erg weinig van horloges en de binnentechniek en hoopte op een reactie.
Het gaat overigens om een Telda met een Venus 170 uurwerk. Het betreffende horloge liep wel (redelijk) maar er ontbraken twee pushers - oftewel Poussoir de chronograph, omdat veel technische termen met vintage horloges in het Frans zijn. Hoe dat komt weet ik niet, maar waarschijnlijk komt dit door het feit dat het Venus 170 uurwerk gepatenteerd is door Edouard Heuer uit Zwitserland komt en Frans sprak.
Hierboven ziet u de oude situatie. Optisch ontbreken er twee ‘poussoirs’ maar onder de kap was er volgens Freddy meer aan de hand. Toevallig kwam ik met Freddy in contact over het servicen van een Enicar, maar dat terzijde. Ik stelde hem de vraag of hij zin en vooral tijd had om zich te buigen over mijn Telda. Ik geef toe: onder de kap was er veel meer aan de hand.
Ik heb een besluit genomen en ik heb een afspraak gemaakt met Freddy en hem de Telda gebracht. Waar het op neer komt is, dat Freddy de Telda geheel heeft gecontroleerd en ook missende onderdelen van het uurwerk heeft gevonden. Er moest ook een nieuwe opwindveer in en ook de 'Poussoirs"
Overigens heb ik Freddy gezegd, dat ik geen haast had met de Telda en hij in alle rust zich over de Telda kon ontfermen. Regelmatig hadden we contact over de voortgang en kreeg ik in leuke berichten wat er aan de Telda was gedaan, ondersteund met foto’s. Hoeveel liefde en toewijding kan iemand geven aan je horloge.
De historie van het horloge en waarom het voor mij zo belangrijk is, vertel ik later in dit stuk.
Maar de ‘poussoirs de chronograph’ waren wel vervelend. Blijkbaar hadden eerdere horlogemakers geen raad geweten met deze drukkers. Het moeten er zijn in een zeer speciale maat en die zijn er eenvoudigweg niet meer. Maar Freddy draait zijn hand er niet voor om en met een regelmatig berichtje krijg ik foto’s van de voortgang.
Deze pasten dus allemaal niet en dat heeft er toe geleid, dat ze speciaal gemaakt moeten worden. Freddy heeft voor dit horloge speciale drukkers zelf gemaakt.
Hierboven dus het resultaat!
Na regelmatig een mail te hebben gekregen, ontving ik vandaag het bericht, dat de Telda klaar ligt.
Van dit:
Naar dit:
En tenslotte kreeg ik deze foto:
Nu schreef ik al eerder waarom ik dit horloge liet maken? Er zijn er toch veel andere, mooiere, duurdere, betere…
6 jaar geleden overleed mijn vader. Hij repareerde ook klokken en en heel klein beetje horloges. En ooit is hij begonnen om een wekker uit elkaar te halen. Hij heeft het ambacht zichzelf aangeleerd, zonder scholing en cursus. gewoon door trial and error, maar de interesse en de 'drive’was er. Hij maakte veel connecties in met name de Vlaamse winkels en ook privé wisten mensen mijn vader te vinden. Tot die tijd had ik geen interesse in klokken of horloges en was ik druk met mezelf, werk en mijn gezin. Dat is een beetje begonnen, toen ik mijn moeder vorig jaar hielp om de zolder een beetje op te ruimen. Daar kwamen wel 50 horloges tevoorschijn. Pontiacs, quartzhorloges en ook deze Telda. Allemaal liepen ze, maar de onderdelen voor dit type zijn, zoals ik al aangaf, schaars of niet meer verkrijgbaar en moet je ze zelf maken. Dat kon hij niet. Daar is er iets in mij wakker geschud en heb ik als aandenken aan mijn vader deze Telda in ere laten herstellen.
Nu ben ik zelf aan de gang gegaan om horloges (met name Pontiac) te verzamelen, maar ook om ze te onderhouden. Complexe uurwerken lukt (nog) niet, maar mijn vader is ook ooit begonnen met een wekker en een piepschuim werkblad, zodat hij in volgorde de onderdelen kon terugplaatsen.
Hij zou ongelofelijk trots zijn, als hij me voorovergebogen zou zien zitten aan mijn werktafel. Priegelend om een onderdeeltje op de juiste plek te krijgen. Bijvoorbeeld om de ‘geartrain’ met alle tandwielen en ankerrad onder 1 brug te krijgen. Lachend denk ik dan aan hem, dat ik (weer) op mijn knieën naar een weggesprongen onderdeel zoek. Ik heb vroeger ook wat meegezocht onder de keukentafel. Ik word er warm van rond mijn hart als ik eraan terugdenk.
Mocht je dus een vakman zoeken die liefde, toewijding combineert met het ambacht en persoonlijke aandacht en hartelijkheid? Dan kun je met je horloge gerust naar Freddy toe. Maar let wel! Je bent niet de enige die hem gevonden heeft tot nu toe.
Bedankt voor het lezen…