Afgelopen weekend een horloge onder ogen gekregen van een vriend welke dit horloge van zijn vader geerft heeft hij was benieuwd naar wat meer info over het klokje vandaar mijn plaatsing. Aangezien ikzelf alleen maar polshorloges verzamel zit ik niet zo in de zakhorloge’s/
Het enige wat ik weet is dat het een nikkelen zakhorloge betreft van het merk Tellus D met een soort beschermhouder van het merk Pumus… Denk dat alles niet ouder is als 1920…
Grappig is dat hij het na al de jaren nog doet echter durfen we er niet te veel aan te zitten vanwege de lange stilstand.
Iemand mischien een datering en of meer info over dit zakhorloge zou zeer welkom zijn alvast hartelijk dank groeten ed
Een heel mooi zakhorloge !
Cortebert gebruikte in oa Duitsland de naam Tellus, in Scandinavié de naam Viking enz.
Een iets kleinere uitvoering van dit uurwerk is vroeger ook gebruikt door Panerai.
Gaaf bedankt voor de info dit is best een goed uurwerk dus en zeker geen alledaags zakhorloge dan zoals de meesten hier in nederland. Had dit niet verwacht mede omdat zelfs veel gouden zakhorloges maar een heel standaard (merkloos) uurwerk hadden.
Het is inderdaad een leuk zakhorloge maar wel alledaags hoor ,Cortebert is een goed merk maar wel middenmoot ,behuizing is nikkel dus geen edelmetaal , ik kan ernaast zitten maar volgens mij een redelijk standaard jaren 20-30 zakhorloge.
In mijn ogen ook middenmoot in die tijd.
Tijdperk rond 1920-1930. Zijn inderdaad heel veel beter dan de cylindergang uurwerken van rond 1900(de de 70 jaar ervoor). Een behoorlijk groot deel van de horloges uit die tijd hadden een Zwitserse ankergang.
Gouden horloges hadden soms inderdaad slechte uurwerken, maar de kast stelt dan ook niets voor, flinterdun, heb vrijwel nooit een dergelijk horloge in echt goede staat gezien, kasten beschadigden zowat als je ernaar keek. Betere gouden horloges herken je makkelijk, kast is dan vrijwel altijd steviger(dikker) gebouwd,en het uurwerk was dan ook meestal van een veel betere kwaliteit.
Ging destijds bij de meesten om een ‘gouden horloge’, niet om de kwaliteit en levensduur.
Uurwerk is 7(wellicht 9) steens, dus redelijk laag gesteend voor die tijd. Want die die tijd was 15 en 17 steens al behoorlijk algemeen. Uurwerk is qua kwaliteit zeker niet vergelijkbaar met die in de Panerai. Die heeft gouden balans, gouden chatons, 17 steens, heel ander afwerkingsniveau, etc.
Cortebert heeft goede uurwerk gemaakt, uitstekende uurwerken gemaakt en dus ook uurwerken van mindere kwaliteit gemaakt.
Kort samengevat, het is een prima horloge, als het een onderhoudsbeurtje krijgt kan het prima gedragen worden. Is zeker geen slecht horloge maar zeer zeker geen topstuk.