Deze NA stond al een tijdje op de verlanglijst, een Orient GrandPrix 100 jewels, een icoon uit the battle of the jewels. Dat was een periode, waarin fabrikanten elkaar de loef probeerden af te steken met uurwerkjes met veel jewels. Want meer is toch beter? Helaas werkt dat zo niet en het werd al snel verboden jewels te gebruiken, die geen functie hadden.
Orient heeft hier ook aan mee gedaan met hun Grand Prix modellen. 64 jewels en 100 jewels werden gebruikt. Het 64 model werd voor de Olympiade 1964 in Tokyo gebruikt om het jaartal aan te duiden. Het 100 jewels model was gewoon het topmodel van Orient.
Voor de uurwerkjes gebruikten ze Zwitserse techniek voor de automaat, en ze gebruikten zelfs Incabloc als schok-protectie. Nu had het 64-jewels model al enkele jewels, die weinig of geen functie hadden, dat werd natuurlijk met het 100-jewels model nog een tandje erger. De extra jewels zijn te vinden in de datumring en in de rotor en automaatmodule. En op het uurwerkje zelf hebben een paar bewegende delen ook een jewel gekregen. Het 64-jewel model had al een ring onder de rotor, waar al een hoop jewels in verborgen zaten, alsmede op het aandrijfrad van de automaatmodule.
Een kleine impressie van de jewels in dit horloge…
Verboden is het niet echt, maar het kwam tot een einde, toen de VS belasting begon te heffen over horloges, per jewel. En toen werden zulke grapjes opeens te duur. Daarom zie je veel horloges in Amerika, die slechts 17 jewels hebben, terwijl horloges voor de markten in Europa met hetzelfde horloge er dan vaak 21 of 23 hebben.
Er is toen afgesproken alleen nog maar horloges te maken, waar de jewels ook daadwerkelijk zin hebben en niet alleen voor de show aanwezig zijn.
In dit horloge heeft Orient tenminste nog geprobeerd de jewels iets zin te geven, maar effectief was het niet echt. Maar het is wel leuk om een stukje geschiedenis om je pols te hebben. Trouwens, Orient was niet de enige, die dit gedaan heeft. Clinton Watch had zelfs een horloge met 110 jewels, Net als Hampden en Waltham.
En zelfs nu zijn er nog horloges, met zelfs meer dan deze jewels, het record gaat naar Vacheron Constatin met hun Referensce 57260 zakhorloges met 52 complicaties. Dit horloges heeft maar liefst 242 jewels, welke allemaal ook echt een functie hebben.
Van de week zag ik een Royce (Leadership) uurwerk met 57 juwelen. Daarvan waren er al tig verwerkt als een soort ballagertjes in een soort tandwielen of datum/dagaanduidings-plaatwiel (jullie begrijpen me vast wel, haha). Ik denk met als functie om die te stabiliseren bij bewegingen of schokken, of om het contactloos rond te laten draaien zonder kans op slijtage/blokkade. Ondanks dat er meerdere te koop staan, kan ik die met een gedetailleerde foto even niet vinden.
21 steens is genoeg. (Ff kijken of dit linkje zo werkt.)
Maar 100 is super gaaf natuurlijk. Ik heb de “gewone” in staal, twee ietwat versleten vergulde gewone en een 64 steens. (Zal binnenkort ff fotos maken)
Hier zitten nog wat jewels voor het datumwiel en het urenwiel verwerkt. Dat mag ook wel 2 jewels waard zijn.
Wat ik trouwens wel vreemd vind, is dat ze voor de 100 jewels variant Incabloc gebruiken, en KIF-veren, en voor de 64 jewels variant een heel ander systeem. Lijkt een beetje op dat van Citizen.
Er zit trouwens wel een heel interessant en geavanceerd kompas voor de balans bij de 100 jewels variant.
Kan ik begrijpen, maar die zijn nogal aan de prijs, ook in Japan. En deze kon ik krijgen voor weinig. Soms moet je dan een compromis sluiten… Want ik vind de stalen veel mooier!
Ik denk dat als je de ISO 1112 norm zou volgen er wel meer functionele stenen inzitten dan 24, maar dan nog is dit natuurlijk een gigantische marketingtruc. Ontzettend grappig om te zien dat de stenen die als “glijlager” op die ring zitten die onder de rotor ligt ook nog eens te diep gezet zijn en er toch een sleepspoor is ontstaan
Wel een super gaaf horloge en bedankt voor het delen van de details van het binnenwerk, erg leuk om eens te zien