Tempertuurprobleempje...........technische vraag

Ik heb hier een quartz klokje, niet echt spectaculair. Quartz uurwerk is van zwitserse afkomst.

Het loopt zolang je het om je pols draagt, doe je hem af stopt ie na tijdje, je ziet de sekondewijzer wel iets bewegen, net alsof de batterij leeg is. Het lijkt alsof de sekondewijzer moeite heeft om over een dood punt te komen.

Ik heb er een nieuw batterijtje in gezet, Batterijtje is van het juiste type.

Doe je hem om, begint ie na een aantal minuten weer te lopen. Als ie loopt, loopt ie prima op tijd.

Doe je hem dus weer af, stopt ie na ongeveer 20 - 30 minuten. Ik heb al van alles geprobeerd, Maar niets helpt.
Als laatste heb ik hem op een iets warmere plek gelegd en toen begon ie weer te lopen. Vandaaruit heb ik nog wat andere warm/koud testjes gedaan, met steeds hetzelfde resultaat.

Ik vermoed dus heel sterk dat dit horloge een temperatuur probleempje heeft, het omslagpunt ligt bij ongeveer 15-18 graden.

Heeft er iemand advies of hier nog wat aan te doen is en zoja, wat ?

Lijkt mij dat de olie verhard is? Door warmte wordt het weer wat soepel en gaan de raders weer lopen.Reinigen of een nieuw uurwerkje lijkt me…
Toch niet mijn tip horloge?

Yaffle

Laat ik maar aanhaken dan met eenzelfde probleem t.a.v. mechanische horloge (automaat)

Betreft ORIS Worldtimer met aangepaste ETA automaat (Oris cal. 690). Voor het slapen gaan op het nachtkastje, loopt mooi door en koelt langzaam af tot (slaap)kamertemperatuur. Wanneer 's-ochtends het horloge wordt omgedaan loopt het op tijd, vervolgens stopt het uurwerk voor een tiental minuten om vervolgens op welhaast miraculeuze wijze weer van start te gaan.

Ik denk aan een probleem t.g.v. ongelijke temperatuursverdeling…

Een en ander lijkt onafhankelijk van de gangreserve op het moment van wegleggen / omdoen.

Ik vermoed ook dat het de olie kan zijn.

Heb ooit eens het probleem gehad met een secondenwijzer, die doordat hij van staal was, een beetje naar boven plooide door de temperatuursstijging aan de pols en zo kwam die secondenwijzer lichtjes tegen het glas. Was dan ook een plat glas en dus zeer weinig ruimte tussen de secondenwijzer en glas.
Oplossing hier was de wijzer te verwarmen zodat het staal zich ontlaadde.

Ik heb aan de achterzijde het mechanische deel van het uurwerkje even uit elkaar genomen en de tapjes en tandwielen wat olie (mobius 9010) gegeven.

Achter de wijzerplaat heb ik de tandwielen en busjes wat olie gegeven.

Toen ie klaar was, heb ik hem in de ijskast gelegd en na een uurtje rusten op een koteletje doet ie het nog steeds.

Yep, Yaffle, het was/is die van jouw tip.
Maakt niet uit hoor, hij doet het weer, dus niets aan het handje…eh …polsje.