Tempest Commodore mini-review

Ik vind het wel leuk om deze Tempest met jullie te delen. Dus met een lekker whiskytje een mini-review schrijven.
Mijn foto’s blijven gaar sorry.

Dmv de zoekfunctie zag ik dat het merk en dit model al eens op HF besproken is. Ik heb inderdaad wel eens plaatje zien langskomen maar verder wist ik niets van het merk.

Tempest is opgericht door een Canadees van Chinese afkomst. Na zijn studie vertrok hij naar HongKong om daar het merk op te zetten. Productie en assemblage vindt dan ook plaats in China, echter worden er volgens
Tempest geen ‘off the shelves’ onderdelen gebruikt afgezien van de werkjes. Ze vermelden ook graag dat de klokjes individueel getest worden. Gebruikt kaliber is de bij ons bekende Miyota 9015.

Dit model is de Commodore: een flinke (44,5mm) titanium 500m duiker met een nieuwprijs van rond de 500 euro. Dat geld gaat in ieder geval niet naar een fancy doos: je krijgt een simpele travelcase met daarin een bandentooltje, de garantiekaart en je klok. Zo zie ik het eigenlijk graag in deze prijsklasse!

Kast en band zijn volledig van grade 2 titanium. Caseback uiteraard ook en daarop vinden we een anker. Geen bijster creatief idee maar wel netjes uitgevoerd. De bracelet met solid end links heeft een rij middenschakels die wat dikker zijn dan de rest, wat ik best lekker vind ogen. Een pluspunt is de handige duikextensie (een ratcheting clasp) waardoor het gemakkelijk is de band wat te verstellen, ook zonder het horloge van de pols te doen. Het geheel draagt bijzonder prettig en licht. Ik ben dan ook wel een fan van titanium horloges, ook vanwege uitstraling van het materiaal.

De bezel draait strak met 120 clicks en heeft een keramische inlay. Deze inlay is voorzien van lume (lumibrite) en ik kan niet anders zeggen dat deze prima gloeit en dat ook lang volhoudt. Tenslotte heeft de Commodore een sandwich-dial. Irl valt dat vrijwel niet op. Ook op de foto kreeg ik dat niet gemakkelijk, hieronder zie je het effect enigzins:

Het Miyota werkje loopt zoals verwachting keurig. En die rotor gaat weer als een gek tekeer!

Of het een blijver is weet ik nog niet. De echte klik heb ik er nog niet mee. Om met H. Teeuwen te spreken: “dat is een gevoel, kan t niet uitleggen”. Maar de Commodore is er net en krijgt even de kans.
Desalniettemin een leuke duiker met prima specs voor de prijs: volledig titanium, ratcheting clasp, 500m, ontspiegeld saffier, keramische inlay en als speelse extraatjes de sandwich en oranje accenten. Ook leuk op oranje rubber. Thx voor het kijken en een goed weekend ;).

Gr , HJR

14 likes

Mooi, ik heb hem ook gehad. Heeft deze al de upgrade gehad van de sluiting?

En ook ik heb deze, die van @EricPP, gehad…:wink:

Was een lekkere klok, ook wel de ‘poor mans Pelagos’ genoemd. Geniet er van (iig zolang je m in bezit hebt)!

1 like

Ha Eric, ik durf het je eigenlijk niet te zeggen. Hij komt van forasec vorige maand. Ik las net dat je deze verbeterde clasp gratis opgestuurd krijgt na een mailtje. Ga ik eens even onderzoeken bedankt!

gr, HJR

1 like

Ik zag die vergelijking ook op worn&wound. Leuk dat je het noemt want dat is wel een klok die ik geweldig vind en waar ik naartoe wil. Inderdaad wat overeenkomstige eigenschappen maar uiteraard zit de tudor op een heel ander level. Het glanzende keramiek bij de inlay spreekt me bij de Tempest trouwens niet zo aan, waar dat bij de Pelagos juist een extreem matte toolish uitstraling heeft!

gr, HJR

2 likes

Leuk om te lezen, mooi horloge ook. :thumbsup:
Vind hem vooral op het oranje rubber erg top.

Succes en plezier ermee.
Pieter.

Zelfde hier!

Dit is het jaar dat er bij mij, eindelijk, een Pelagos gaat komen. Oude type. Eerst de tweede verhuizing over een paar maanden en dan op naar de Pelagos!

Overigens vind ik het matte van de Pelagos ook een van de mooie kenmerken.

3 likes

Hé, dit lijkt erg op mijn Certina clasp! Helaas hebben die geen logo of merknaam op het gedeelte gezet wat bij verstellen zichtbaar wordt…

@Vigorelli: stoere klok overigens deze Tempest maar voor mij veel te grooooooooooot. Dat oranje rubber staat ook prima! Veel draagplezier nog (tot aan de aanschaf Pelagos ha, ha!)

Grt. Marco

Oude sluiting

Nieuwe sluiting

Die oude sluiting zal wel flink in je pols prikken :s

thx voor de leuke review, zou wel eens mijn volgende duiker kunnen worden.

Na deze review zal ik dit merk in de gaten houden. En leuke duiker voor een leuk bedrag, alleen die oude sluiting lijkt mij niet zo prettig. Maar dat is blijkbaar zo opgelost. Bedankt voor de review :+1:

Mijn beste,

Een heerlijk review om te lezen en vooral ook om te zien!!
Zeer goed gedaan. Mijn complimenten.

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Leuke review, best een leuke klok.
Jammer dat hij niet even ergens te beleven voelen/passen is.
Zou deze nog wel eens willen proberen mocht de kans zich voor doen.

@sebasnl1sbm: medeforumlid Stephan Trimbos (forumnaam stevo) verkoopt Tempest via zijn website forasec.com. Hier op het forum is te lezen dat hij in het verleden wel eens forumleden thuis heeft ontvangen.

Grt. Marco

Goede tip :+1: