Temporanea Manifattura Fiorillo

Reeds geruime tijd trekt het merk Panerai mijn aandacht. vooral de Radiomir modellen. Echter tot op heden is het er nog niet van gekomen om er één aan te schaffen. Op de één of andere manier blijft er twijfel bestaan of het wel een blijvertje zal zijn. Dat laatste is voor mij toch wel een voorwaarde als ik overga tot de aanschaf van een horloge van enkele duizenden euro’s. Nu ligt het natuurlijk voor de hand om eerst een homage aan te schaffen, om zodoende te kijken of zo’n klok wel of niet bevalt. Persoonlijk heb ik niets tegen homages (gaarne geen onnodige discussie hieromtrent), echter een exacte kopie hoeft voor mij nou ook weer niet. Er moet toch iets unieks aan het horloge te herkennen te zijn. In mijn zoektocht langs ontelbare homage sites stuitte ik op een gegeven moment op het merk Reedsco
http://www.reedsco.com/
. De mooie roestbruin gekleurde wijzerplaat was in eerste instantie voor mij voldoende “anders” als het origineel.Tevens heeft het horloge saffierglas en een schitterende blauwe lume (op het plaatje is de lume overigens groen). Horloge is goed afgeregeld en de communicatie verliep vlekkeloos. Ik kan het horloge derhalve aanbevelen. Er zijn ook nog 3 andere wijzerplaten voorhanden.

Desalniettemin betrapte ik mezelf erop dat ik lustig door bleef zoeken naar op Radiomir lijkende horloges. M.n. het ontbreken van een Zwitsers uurwerk zat bij mij hoog. Uiteindelijk kwam ik uit bij het merk Temporanea Manifattura Fiorillo
http://fiorillo.forumfree.it/
(Deze website betreft een forum, dus even een account aanmaken). Alles is in het Italiaans echter de eigenaar spreekt redelijk Engels. Ook hier duim omhoog voor de goede en snelle communicatie. Mijn keuze is gevallen op de 3882. Er kan gekozen worden tussen een bruine of zwarte wijzerplaat, gebold plexi of gehard mineraal (naar mijn mening enige minpunt is het ontbreken van saffier), open of gesloten achterkant, kroon links of rechts en een aantal verschillende leren banden. Het betreft een gelimiteerde oplage van 44 stuks.

Het horloge heeft een levertijd van minimaal een maand. Nu maar hopen dat mijn honger gestild iwordt.

Gr,

Ron.

Interessante speurtocht op de zijpaden van de horloge industie, ziet er goed uit.
Persoonlijk vind ik de combinatie van arabische en romeinse cijfers niet mooi.
Wel mooie foto’s, en mooi bruin is niet lelijk.

Mooie klokken. Zeker de 2e (maar dan wel met helemaal romeins of arabische cijfers).

Mooie foto’s, en horloges. Hebben inderdaad allebei wat unieks, wat het dus een ‘echte’ homage maakt, en geen regelrechte kopie.

Op de foto’s van de Reedsco lijken de lugs totaal niet recht te zitten, hoort dit of moet er net zoals op de foto van de Temporanea nog een buisje tussen?

zeno Schreef:

Reeds geruime tijd trekt het merk Panerai mijn
aandacht. vooral de Radiomir modellen. Echter tot
op heden is het er nog niet van gekomen om er één
aan te schaffen. Op de één of andere manier blijft
er twijfel bestaan of het wel een blijvertje zal
zijn. Dat laatste is voor mij toch wel een
voorwaarde als ik overga tot de aanschaf van een
horloge van enkele duizenden euro’s. Nu ligt het
natuurlijk voor de hand om eerst een homage aan te
schaffen, om zodoende te kijken of zo’n klok wel
of niet bevalt.

Dat kan ik me heel goed voorstellen. Ik heb dat ook gehad met mijn zoektocht naar een Rolex duikertje.

Ook ik twijfelde over de Radiomir. Vind zelf de PAM210 erg in balans. De positie en afmetingen van de wijzerplaat zijn erg in balans. En ook de prints zijn goed in balans. Kon em voor een leuke prijs van iemand overnemen. Maar het gemis van de secondewijzer is te groot. Heb de hele tijd 't gevoel dat ie stil staat. De 380 black seal zou je dan misschien voorstellen, maar die drukke prints… (td)
Terug over hommage uitproberen. Ik twijfelde vroeger ook over het formaat. Heb een MM van een forumlid overgenomen om eens te zien hoe het bevalt. Want in de winkel en bij de kennis kreeg ik niet goed het beeld. Eerste indruk was veels te groot. Maar na een tijdje begon het te wennen en leek m’n Seamaster een kleintje :stuck_out_tongue:

Zit verder ook te kijken naar een Luminor 1950. Vind het een stoere klok van voren gezien, maar van de zijkant heeft het ook z’n elegante kanten. De PAM328 vind ik wel mooi, maar zou het liefst gecombineerd hebben met power reserve, zoals de 347, maar zonder GMT wijzer. Heb het niet zo met een derde centrale wijzer die geen seconde wijzer is.

Ben benieuwd hoe de hommages je bevallen en of je het model uiteindelijk interessant genoeg vind om voor een Panerai te gaan. Welke Radiomir vind jij mooi?

Mijn voorkeur gaat uit naar de PAM183.

Gr,

Ron.

je kan een precista proberen … prijs valt mee en de kwaliteit was prima (tu)

de gmt wijzer bij panerai kan verstopt worden onder de gewone urenwijzer!

flieger63 Schreef:

de gmt wijzer bij panerai kan verstopt worden
onder de gewone urenwijzer!

Bedoel je dat de GMT dan gelijk blijft lopen met de urenwijzer? Maar steekt het driehoekje dan niet uit?

Ja ik bedoel dat de twee wijzers dan onder elkaar blijven zitten (de mevrouw in de winkel was de derde wijzer zelfs helemaal kwijt :slight_smile:

Er steekt een klein puntje uit maar dat stoorde mij helemaal niet!
Gewoon eens in het echt gaan bekijken zou ik zeggen!