Ten Boom horloge

Goedenavond, sinds kort ben ik in het bezit van een Ten Boom horloge.
Het vreemde is dat dit horloge/uurwerk is gemaakt in Duitsland (beetje wrang als je dat afzet tegen de geschiedenis van (vooral) Corry ten Boom…) terwijl ik meen dat de uurwerken Zwitsers waren. Wie kan me daar iets meer over vertellen? Ik kan me ook haast niet voorstellen dat van dit horloge replica’s zijn gemaakt.

1 like

Voortzetting van de discussie Ten Boom horloge:

Mooi horloge. Ziet er super fris uit voor de leeftijd.

Waarom? In één topic is echt handiger.

@Jur, @jurgen, misschien deze even samenvoegen met deze.

1 like

3,5 jaar lid al… …dan weet je dat toch. :wink:

1 like

Excuus, ik kon geen aanknopingspunt vinden hoe ik in de eerste topic foto’s kon uploaden, dus als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan… :grinning:
Maar al met al heb ik nog geen antwoord op mijn vraag…

Ik zie een spiksplinternieuw horloge met een Chinees uurwerk. Ik denk dat het merk is bedacht/gekocht is door een Chinese fabrikant met behoefte aan een leuke Europese naam. (Zie ook “Germasian”) Nu dus een soort Dutchasian.

2 likes

Lijkt inderdaad een Miyota clone uurwerk. Hier is niets Zwitsers aan (niets Japans ook).

Op internet is er een webshop te vinden waar Ten Boom horloges worden aangeboden. Een dames en een heren quartz, voor veel te veel geld.

Mogelijk dat deze automaat een eerder aangeboden model is geweest?

1 like

Idd, volgens mij niet eens Miyota maar DG 2813, zo iets.

1 like

Bedankt voor jullie reacties. En toch vind ik het raar dat in de onderrand ‘Made in Germany’ staat.

Ten Boom is de laatste jaren verkocht door Ten Boom juweliers in Haarlem. De laatste juwelier die de zaak runde was voorheen mede eigenaar van Ibink in Alkmaar. Na een aantal keren overvallen te zijn wilde hij niet meer in de “overval-aantrekkelijke” horloges. Ik heb hem daarover eens gesproken. Ten Boom verkocht bijvoorbeeld Oris, Certina en het eigen merk Ten Boom. Dit werd besteld bij wie het maar wilde en kon leveren op basis van de door de juwelier opgegeven specificaties. Sommige zagen er wel aardig uit, altijd beetje te duur voor het gebodene. Made in Germany duidt m.i. uitsluitend op mogelijk in Germany, geassembleerd. De lat voor “made in Germany” ligt lager dan voor “made in Swiss”

3 likes

In het algemeen is er geen “lat” voor Made in Germany. Die is er uiteraad wel voor de horloges uit Glashütte.

Ik denk dat je een Chinese fabrikant best zo ver krijgt dat hij er Made in Germany voor je op wil zetten :wink:

Overigens, het Corrie ten Boomhuis biedt horloges aan van dit merk:

https://webshop.corrietenboom.com/s/horloges/heren-horloge/

1 like

Eigenaar van ten Boom was Steph Ibink en de eigenaar van Ibink Alkmaar was John Ibink. Ik dacht niet dat Steph mede eigenaar was van Ibink Alkmaar. ( wel familie )

Dat kan, weet ik niet helemaal zeker, hij (Steph) heeft in ieder geval ook in de zaak gestaan, in Alkmaar. Ik heb hem een keer vrij uitvoerig gesproken over de overval toen hij al in Haarlem bij Ten Boom stond.

Die juwelier Ten Boom is vorig jaar gestopt. Alleen het museumpje is er nog.