Terecht?!?

Ik heb een paar maanden geleden een digitaal horloge gekocht die het niet goed deed. Na melding stelde de verkoper voor om em door de koerier terug te laten halen.

Hij kreeg em bij retour ook niet gelijk aan de praat. Pas nadat hij iemand anders er naar heeft laten kijken, claimde hij dat ie het toch wel doet.

Hij stelde voor dat ie mij het geld terug zou geven, omdat het weer op sturen 't allemaal wel erg duur maakt.

Maar wat blijkt?!? Hij wilt slechts een fractie van het aankoopbedrag terugstorten: 50 euro van de oorspronkelijke 140 euro. Met als reden dat de retourkosten 63 euro hebben gekost, en dat ik een stekker-adapter van 30 euro niet terug zou hebben gezonden (horloge is herlaadbaar). Verder zou ik het horloge ook helemaal opengemaakt hebben…:S
Ik zou het wel kunnen, maar waarom zou ik ergens aan sleutelen als ik er nog garantie op heb?:#
Verder heb ik alles uit het pakketje teruggestuurd, inclusief de adapter, die volgens mij 5 euro kost.

Ik snap best dat het terugsturen wat geld kost, maar dat ie dit voor ruim 60 euro liet doen. Dat is toch niet in verhouding tot het horloge zelf. Ik zou het zelf aangetekend voor 15 euro ofzo hebben kunnen doen.

Voel ik me hier terecht een beetje beduveld? En vind je dat een koper bij een duidelijk defect de retourkosten moet betalen?

hoe heb je het gekocht ?

via ebay sta je wat sterker

schmeink Schreef:

hoe heb je het gekocht ?

via ebay sta je wat sterker

Hahaha, de vervangende heb ik via eBay gekocht. De eerste had ik via zijn webshop gekocht.

dan geef je hem toch een mindere beoordeling, vind het kwalijk als hij het zo oplost
meestal draaien ze dan wel bij

schmeink Schreef:

dan geef je hem toch een mindere beoordeling, vind
het kwalijk als hij het zo oplost
meestal draaien ze dan wel bij

Nee nee, de vervangende (2de) heb ik via eBay gekocht. Daar zijn geen problemen mee.
Het ging om de eerste aanschaf. Die heb ik via een webshop gekocht en daar zijn problemen mee. Ik heb gelukkig wel met mijn credit card betaald (niet zomaar overgeboekt), maar het is blijkbaar een heel gedoe om alles goed te krijgen. Heen en weer getouwtrek zeg maar.

Maar vind je dat je als koper op moet draaien voor een defect apparaat of horloge? In een gewone winkel moet je ook zelf teruggaan. Ze halen het niet bij je op.
Voor een product waar je zelf om persoonlijke redenen niet tevreden mee bent, kan ik me overigens zonder meer voorstellen dat je de verzendkosten niet vergoedt krijgt.

Verzendkosten voor retourhalen mogen mijn inziens nooit hoger zijn dan de verzendkosten voor bezorgen (tenzij er sprake is van spoed).

Ben je met een creditkaart niet gedekt voor dit soort “schades”? (Visa adverteerd er volgens mij zelfs mee)

met PayPal ben je toch verzekerd tegen dit soort praktijken?

Marco-T Schreef:

Verzendkosten voor retourhalen mogen mijn inziens
nooit hoger zijn dan de verzendkosten voor
bezorgen (tenzij er sprake is van spoed).

Ben je met een creditkaart niet gedekt voor dit
soort “schades”? (Visa adverteerd er volgens mij
zelfs mee)

Ja, maar de verkoper mag ook zijn zegje doen. Credit card maatschappij beslist uiteindelijk wie wat krijgt (tenzij de verkoper bij een rechtbank in beroep gaat).

Ik heb begrepen dat de koper in de meeste gevallen gelijk krijgt, tenzij de verkoper aantoonbaar kan bewijzen dat het mijn schuld is. Lijkt me niet mogelijk hier, omdat ik geen rare dingen heb gedaan.

Komt waarschijnlijk allemaal wel goed, maar duurt een tijdje. Ik had eigenlijk wel een beetje medelijden dat ie met de retourkosten opgescheept zou zitten, dus wilde ook de helft van deze kosten betalen. Ik bedoel, hij is ook maar een kleine ondernemer. En binnen de familie weet ik dat het best zwaar kan zijn. Maar nu hij hiermee komt… wil ik mijn laatste rooie cent!

Dacht het niet. PayPal verandert wel telkens zijn regels dus nu weet ik het niet meer. Eerst was met markplaats tot zoveel euro. Later volgens mij gehele aankoopbedrag. Ebay eerst alleen tot een bepaalde waarde bij bepaalde verkopers. Later volgens mij allemaal (als ze tenminste paypal accepteren).

Ik heb overigens direct met mijn credit card betaald bij de eerste verkoper. Het vervangende klokje dat ik via eBay heb gekocht had ik wel met PayPal betaald.

Volgens mij ben je hier “gewoon” flink genaaid!
Wellicht moet je nog wat druk van potentiele negatieve publiciteit uitoefenen … ik vind het in ieder geval stijlloos.

el_great_foxman Schreef:

Volgens mij ben je hier “gewoon” flink genaaid!
Wellicht moet je nog wat druk van potentiele
negatieve publiciteit uitoefenen … ik vind het
in ieder geval stijlloos.

Nee, zoiets wil ik niet doen. Ik wil anderen hooguit waarschuwen voor dit soort praktijken, maar zwart maken doe ik liever niet.

Ben wel eens dat het stijlloos is.