Wie al wat langer op dit forum komt, en dan bedoel ik terug naar de tijd dat het nog het prikbord van de horloge.pagina.nl was, zal mij kennen als een verzamelaar van alles wat maar een beetje (of zeer) vreemd is of oogt. In de loop der jaren heb ik nog de afwijkende smaak behouden maar ik heb ook een periode gekend dat ik de wat meer “standaard” dingen heb verzameld.
Nu ben ik toch weer terug bij af! Tijdens mijn vakantie in Zwitserland begin deze maand begon het goed met een Paketa/Raketa “Kopernikus” die ik als sinds ik mij kan herinneren graag wil hebben. Nu is het niet direct een zeldzaam horloge maar de omstandigheden moeten goed zijn. En dat waren ze in een winkeltje in een zijstraatje in Chur. Ik was erg blij, helaas stond het een dag later stil, maar dat kan mijn horlogemaker wel oplossen.
Een dag of twee later in een uitdragerij een “schnäpchen”, de Chromachron van ontwerper Tian Harlan, een horloge waarmee hij zich af wilde zetten tegen het willen weten van de exacte tijd. De wijzerplaat is verdeeld in 12 kleuren met daarboven een schijf met een inkeping die net zo breed is als een uur. Je kunt aan de hand van waar de opening boven de kleur staat wel een indicatie krijgen van hoe laat het is maar exact is vrijwel onmogelijk.
Terug in Nederland zag ik op MP een vreemd spaceage horloge, het lijkt een beetje op een bruin ei, wat ik meteen erg mooi vond. De verkoper kon me niet beloven dat het werkte en ik ging er van uit dat het stuk zou zijn omdat LED horloges dat nou eenmaal vaak zijn. Mijn verbazing was dan ook groot toen het bleek te functioneren. Één druk op de knop en het schermpje gaat een paar seconde aan! Aan de binnenkant van het deksel staat “Novum”, dus dat zal de maker wel zijn. Het is qua kast groot genoeg voor een man maar door het bandje denk ik dat het voor een vrouw is. En ik ga het niet dragen
Nog een paar dagen later, ook weer op MP, een stopwatch die is uitgegeven voor de (dramatische) Olympische Spelen van München in 1972. Het is een vreemd ding. Het zit verpakt in de originele doos, daarin een plastic doosje met de stopwatch die je zo kunt gebruiken. Maar je kunt 'm ook uit het plastic doosje halen. In dat doosje zitten nog een paar andere lunetten met indexeringen voor verschillende sporten, een bandje (want je kunt 'm als horloge dragen) en een koord met een beugel waardoor je 'm om je nek kunt hangen. Helaas doet hij het niet goed en ik weet niet of je 'm kunt laten maken. De kast is van plastic, misschien dat het uurwerk er door het glas uit kan? Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd naar wat voor uurwerk er in zit (op de doos staat “Swiss Made”) maar ik ga er maar niet aan zitten trekken of tegen duwen, het heeft de afgelopen 37 jaar opmerkelijk goed overleefd (op wat schade aan de lak op de secondewijzer na).
`Van mijn vrouw kreeg ik afgelopen maandag (toen was ik jarig, 35 jaar alweer!) het boek “Watch” van Pieter Doensen. Het is een ideaal boek om weer een hoop vreemde horloges te kunnen gaan zoeken. Dus ik denk dat ik weer terug bij af ben!
En daar ben ik stiekem eigenlijk wel blij mee…