Ik heb er een paar gevonden, maar bottom line is dat dit ongeveer 2000 Euro gaat kosten.
Ik vind het toffer natuurlijk als alles correct is en misschien is het horloge met correcte band waardevoller, maar de huidige band ziet er bijna hetzelfde uit en draagt waarschijnlijk fijner.
overheerst. De moderne band is fijner en beter maar natuurlijk niet origineel.
De waarde van je horloge neemt in de regel niet zoveel toe als je extra moet betalen voor de losse band. Dat baseer ik met name op mijn ervaring met andere vintage horloges… niet perse rolex.
Zelf heb ik een originaliteitsfetisj dus ik zou wel voor een vintage band gaan.
Als je alles compleet wilt hebben zoals het hoort en je het geld waard vind moet je het doen, maar voor mij persoonlijk zou het niet storen en comfort is ook belangrijk!
Bij nader inzien twijfel ik over de correcte end link. 258 lijkt '69 - '71 te zijn, en 280 van vóór '69. Mijn horloge is van '68 dus dan zou 280 correct zijn? Voor mij is dit mijn eerste duik in deze materie, dus als er mensen beter in thuis zijn hoor ik het graag
Handig om dit even goed uit te zoeken. Losse end links zijn de helft van de de prijs van de band.
Volgens mij hoort een 280 end link bij een 9315 band (folded oyster voor de Submariner). Deze lijkt incorrect.
258 end links lijken inderdaad vanaf 69 te zijn gebruikt (maar weet ik niet zeker). Let op: dit hoeft helemaal geen probleem te zijn.
Rolex horloges werden vaak pas een jaar of enkele jaren na hun productie verkocht in de winkel. En het bevestigen van de band aan het horloge gebeurde pas tijdens de daadwerkelijke verkoop (de klant bepaalde welke band hij wilde). Het zou dus prima kunnen dat jouw 1019 geproduceerd is in 1968, maar verkocht is in 1970. Of misschien nog wel een stuk later. Sommige 1019 modellen hebben bijna 10 jaar in de etalage gelegen (als je kijkt naar serienr. en garantiekaart)!
Daar komt nog bij dat sommige klanten hun Rolex sport horloge kochten op een rubberen band, want dat was goedkoper. Als zij na op een later tijdstip weer wat extra te besteden hadden, werd er een stalen band bij gekocht. Dit kwam regelmatig voor.
Qua waarde; als de rest van het horloge helemaal origineel is, dan geeft een correcte band een (kleine) toevoeging in de totale waarde.