Terugdraaien transactie Catawiki

De vintage Omega dynamic die ik via Catawiki van een Belgische heer dacht over te nemen, kwam in 2 delen binnen. De kroon lag er in de verpakking los naast. Geen idee of dat aan een minder bekwame horlogemaker of aan transportschade te wijten is. Als oplossing stelt hij nu voor om de koop te annuleren. Dat lijkt aantrekkelijker dan te gaan onderhandelen over reparatiekosten. Maar er zijn nog wel wat onduidelijkheden. Loop ik dan risico dat de schade achteraf aan de terugzending wordt toegerekend. Moet hij of ik annuleren en wie betaald de verzendkosten? Tips zijn welkom als iemand hier al ervaring mee heeft.

Toevallig net iets dergelijks aand e hand gehad.
Camera gekocht via Catawiki die duidelijk niet aan de beschrijving voldeed.
Teruggestuurd en alles is terugbetaald, ook de verzendkosten van het opsturen terug nar de verkoper.
Catawiki was hierbij zeer behulpzaam.
Eerst contact opnemen met de verkoper, dan eventueel een medling maken en dan zien wat Catawiki er van zegt.

1 like

Dank je. Waarschijnlijk door de paasdagen had ik nog niets van Catawiki terug gehoord. Maar dan wacht ik even op hun reactie en dan pak ik daar de draad op.

Mmm, dat is heel bijzonder inderdaad.

Is het niet mogelijk om de kroon terug te duwen? Dit model heeft namelijk een tweedelige stift.
Om het uurwerk eruit te krijgen moet je dan eerst de kroon (mét de helft van de stift) lostrekken, anders past het uurwerkje niet door de opening aan de voorkant.

Wel even goed checken of hij daarna ook wel goed vast blijft zitten uiteraard.

afbeelding

2 likes

Ja, dat klopt. Had ik bij mijn eerste Dynamic ook last van. Heb uiteindelijk een nieuwe kroon erop gezet. Maar in principe moet die kroon er niet makkelijk af kunnen natuurlijk.
Maar pas wel op want als de kroon er uit is kan het uurwerk draaien in de kast. En alleen duwen als de kroon in de goede positie staat.

2 likes

Dit komt wel overeen met jouw plaatje, maar als ik het terug duw dan voel ik geen weerstand of iets waar het tegen aan komt. Dus daar binnen zit waarschijnlijk het achterliggende probleem. Ik gok dat de langere stift gebroken is.

1 like

Dit is inderdaad de kroon van de dynamic met dat stukje stift er aan.
Maar het uurwerk kan ook iets gedraaid zijn en dan valt de kroon er net naast. Maar dat kan je zien want de wijzerplaat draait dan ook mee.
Soms gebeurt het bij mij nog weleens dat de kroon er weer af gaat als ik de datum bij probeer te stellen, daarvoor moet je de kroon namelijk een beetje verder uittrekken en weer induwen.

2 likes