Teruggevonden: A.D. Overstrijd Rotterdam 20er jaren horloge

Heb je die gevonden? :grimacing:

Ja, die is er ook nog… Die had ik in 1970 van mijn andere opa gekregen om mee te spelen… in die tijd waren dat geen bijzondere horloges maar “oude meuk” Als 10 jarige ben ik helaas niet heel goed met het horloge omgegaan en heb het wel eens met een zakmes open gemaakt… (shame shame) Beide horloges gaan binnenkort de aandacht krijgen die ze verdienen.
Dat horloge is een “Union Horlogere”…


Het uurwerk heb ik niets mee gedaan gelukkig, hij loopt nog.

3 likes

3 likes

Ik heb recent een (los) uurwerk in en uit elkaar gehaald. (ander topic) Dat beviel zo goed dat ik nu enkele instrumenten bij heb gekocht, waaronder een case opener. Voorzichtig heb ik het hoorloge open gemaakt om te kijken wat voor uurwerk er in zit… het is net of je een verjaarscadeu uitpakt!
Het uurwerk is van Paul Ditisheim en het merk is Solvil. Googelend vind je interessante informatie over Ditisheim: https://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Ditisheim


De binnenkant van het deksel laat zien dat het idd 18 k goud is, en ook het merk Solvil en nog eens paul Ditisheim.
Bijzonder vind ik ook de ingekraste jaartallen. Wellicht kunnen de horlogemakers hier zeggen wat dat betekent. Zijn dat de jaren van verkoop, of jaren dat er een service is gegeven?

8 likes

En op ons eigen forum vond ik deze:

Zeer mooi verhaal en wat een geluk dat je ze nog hebt. De jaartallen die in de deksel gekrast zijn is de datum dat het horloge onderhoudt heeft gehad. Aan de onderkant van de foto van het uurwerk staat ook 1 goudstempel.
Geniet maar van z’n mooi aandenken van beide opa’s

1 like

Er zit een prachtig uurwerk in. Bedankt voor het laten zien!

1 like

Wat een bijzonder mooi horloge, zeker door het mooie verhaal erachter. Erg leuk om te lezen.

1 like

Wat een gaaf verhaal en uniek stukje horlogegeschiedenis!! En dat ook nog eens uit “mijn” regio, ik lees althans Brielle en Rotterdam…

Die jaartallen konden idd nog wel eens servicebeurten zijn dat is niet ongebruikelijk.

1 like

Ontzettend gaaf dat je het horloge van je opa hebt terug gevonden. Nooit meer weg doen. Bijzonder verhaal ook erbij. Onbetaalbaar!

1 like

Ik kwam toevallig nog een stukje geschiedenis van de zoons Overstrijd tegen.

“www.joodserfgoedrotterdam.nl” https://www.joodserfgoedrotterdam.nl/het-cadeau-van-alfred-aan-louis/

5 likes